Detailed Information on Publication Record
2009
Lehrwerke und Fremdsprachenlernen bei Kindern mit Lernschwierigkeiten.
JANÍKOVÁ, VěraBasic information
Original name
Lehrwerke und Fremdsprachenlernen bei Kindern mit Lernschwierigkeiten.
Name in Czech
Učebnice a osvojování cizího jazyka u žáků se specifickými poruchami učení.
Name (in English)
Language Textbooks and Teaching Foreign Languages to Children with Learning Disabilities.
Authors
Edition
Linguistik-Tage in Jena. 2009
Other information
Language
German
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher
Germany
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
výuka cizích jazyků; žáci se specifickýni poruchami učení; učebnice; výzkum
Keywords in English
foreign language learning and teaching; teacher training; disability; research; textbook
Tags
Tags
International impact
Změněno: 23/4/2009 20:12, prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
V originále
In den letzten Jahren wird auch in den sprachdidaktischen Diskussionen immer mehr betont, dass Kinder mit Lernschwierigkeiten beim Fremdsprachenerwerb ebenfalls gehandicapt sind. Auf diese unumstrittene Tatsache sollten nicht nur die Sprachdidaktik mit ihrer Sprachlern- und Sprachlehrforschung sondern auch die Lehrwerkautoren bei Erstellung moderner kurstragender Unterrichtsmaterialien entsprechend reagieren. Im Beitrag werden Ergebnisse einer Lehrwerkanalyse präsentiert, die ausgwählte DaF-Lehrwerke nach effizienten Hilfen für lernschwache Kinder untersucht.
In Czech
V posledních letech didaktika cizích jazyků ve zvýšené míře věnuje pozornost obtížím, která mají žáci s různými poruchami učení při sovojování cizícho jazyka. Na tento fakt by však měli reagovat i autoři cizojazyčných učebnic. Příspěvek poskytuje výsledky analýzy několika učebnic němčiny, která si vytyčila za cíl zjistit, do jaké míry tyto učebnice poskytují žákům dané cílové skupiny účinnou pomoc.
In English
In the past few years, debates of language teaching methodologists often focus on how children with learning disabilities are also handicapped at learning foreign languages. To this undisputable fact, not only the language methodology including its research on learning and teaching foreign languages should respond, but also the authors of language textbooks when creating modern class materials. The paper introduces the results of an analysis of several textbooks which have focused on efficient aids for children with learning disabilities in textbooks of German as a foreign language.
Links
MSM0021622443, plan (intention) |
|