Lehrwerke und Fremdsprachenlernen bei Kindern mit Lernschwierigkeiten.
JANÍKOVÁ, Věra. Lehrwerke und Fremdsprachenlernen bei Kindern mit Lernschwierigkeiten. (Language Textbooks and Teaching Foreign Languages to Children with Learning Disabilities.). In Linguistik-Tage in Jena. 2009. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Lehrwerke und Fremdsprachenlernen bei Kindern mit Lernschwierigkeiten. |
Name in Czech | Učebnice a osvojování cizího jazyka u žáků se specifickými poruchami učení. |
Name (in English) | Language Textbooks and Teaching Foreign Languages to Children with Learning Disabilities. |
Authors | JANÍKOVÁ, Věra. |
Edition | Linguistik-Tage in Jena. 2009. |
Other information | |
---|---|
Original language | German |
Type of outcome | Presentations at conferences |
Field of Study | 60200 6.2 Languages and Literature |
Country of publisher | Germany |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
Organization unit | Faculty of Education |
Keywords (in Czech) | výuka cizích jazyků; žáci se specifickýni poruchami učení; učebnice; výzkum |
Keywords in English | foreign language learning and teaching; teacher training; disability; research; textbook |
Tags | disability, research, teacher training, textbook |
Tags | International impact |
Changed by | Changed by: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D., učo 1445. Changed: 23/4/2009 20:12. |
Abstract |
---|
In den letzten Jahren wird auch in den sprachdidaktischen Diskussionen immer mehr betont, dass Kinder mit Lernschwierigkeiten beim Fremdsprachenerwerb ebenfalls gehandicapt sind. Auf diese unumstrittene Tatsache sollten nicht nur die Sprachdidaktik mit ihrer Sprachlern- und Sprachlehrforschung sondern auch die Lehrwerkautoren bei Erstellung moderner kurstragender Unterrichtsmaterialien entsprechend reagieren. Im Beitrag werden Ergebnisse einer Lehrwerkanalyse präsentiert, die ausgwählte DaF-Lehrwerke nach effizienten Hilfen für lernschwache Kinder untersucht. |
Abstract (in Czech) |
---|
V posledních letech didaktika cizích jazyků ve zvýšené míře věnuje pozornost obtížím, která mají žáci s různými poruchami učení při sovojování cizícho jazyka. Na tento fakt by však měli reagovat i autoři cizojazyčných učebnic. Příspěvek poskytuje výsledky analýzy několika učebnic němčiny, která si vytyčila za cíl zjistit, do jaké míry tyto učebnice poskytují žákům dané cílové skupiny účinnou pomoc. |
Abstract (in English) |
---|
In the past few years, debates of language teaching methodologists often focus on how children with learning disabilities are also handicapped at learning foreign languages. To this undisputable fact, not only the language methodology including its research on learning and teaching foreign languages should respond, but also the authors of language textbooks when creating modern class materials. The paper introduces the results of an analysis of several textbooks which have focused on efficient aids for children with learning disabilities in textbooks of German as a foreign language. |
Links | |
---|---|
MSM0021622443, plan (intention) | Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání |
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education |
PrintDisplayed: 15/10/2024 08:58