POKORNÁ, Martina and Marie HAVELKOVÁ. PODPORA NADANÝCH A MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH ŽÁKŮ V KLIMATU DNEŠNÍ ŠKOLY (SUPPORT OF TALENTED AND EXTRA TALENTED PUPILS IN TODAY´S SCHOOL CLIMATE). In Climate in School of 21st Century. 1st ed. Slovensko, Banská Bystrica: Universita Mateja Bela, 2008, p. 65 - 72, 7 pp. ISBN 978-80-8083-586-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name PODPORA NADANÝCH A MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH ŽÁKŮ V KLIMATU DNEŠNÍ ŠKOLY
Name in Czech PODPORA NADANÝCH A MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH ŽÁKŮ V KLIMATU DNEŠNÍ ŠKOLY
Name (in English) SUPPORT OF TALENTED AND EXTRA TALENTED PUPILS IN TODAY´S SCHOOL CLIMATE
Authors POKORNÁ, Martina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Marie HAVELKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Slovensko, Banská Bystrica, Climate in School of 21st Century. p. 65 - 72, 7 pp. 2008.
Publisher Universita Mateja Bela
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00051139
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-8083-586-6
Keywords (in Czech) Školní klima; žáci; nadaní žáci; mimořádně nadaní žáci; učitelé; problémy v komunikaci; mimoškolní činnost
Keywords in English Climate in School; pupils; talented pupils; extra talented pupils; teachers; communication problems; after-school activities
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Martina Martínková, Ph.D., učo 237694. Changed: 2/4/2012 11:52.
Abstract
Školní klima výrazně ovlivňuje účastníky a současně i tvůrce tohoto procesu. To platí zejména v případě, jsou-li jeho aktéry nadaní a mimořádně nadaní žáci. Tito žáci se často odlišují od svých vrstevníků a mají své specifické vzdělávací potřeby, na které je nutné reagovat zejména ze strany pedagogů. Tato skupina žáků se přirozeně dostává do zranitelné pozice v interakci a komunikaci se svým okolím, což v konečném důsledku může vést k psychosociálním problémům žáků. V minulém roce byl proveden na PdF MU výzkum zabývající se analýzou životního stylu nadaných a mimořádně nadaných žáků ZŠ. Z tohoto výzkumu vyplývají významné rozdílnosti v mimoškolních aktivitách ve srovnání s ostatními žáky. Tato zjištění by mohla být vhodně využita při formování mimoškolních aktivit na školách a stala by se tak prostředkem ke zlepšení klimatu dnešní školy.
Abstract (in English)
The school climate noticeably influence the participants and creators of this process. It is true especially in case when the participants are talented and extra talented pupils. These pupils often differ from their classmates and have their specific educational needs that should be responded especially by the pedagogues. This group of pupils of course lands itself in vulnerable position in the interaction and communication with people around them. As a consequence, it could lead to pupils' psychosocial problems. In the last year, a research was carried out in the Faculty of Education at Masaryk University. It analysed the lifestyle of talented and extra talented primary school pupils. The results of the research show the differencies in after-school activities in comparison with other students. These findings should be suitably applied in forming of after-school activities and it could become the mean for today's school climate improvement.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 21/8/2024 01:24