V originále
Autor vysoce oceňuje úlohu muzejní konzervace, upozorňuje na rozsáhlost sbírek uložených v českých muzeích a jejich zatím ne optimální fyzický stav a snaží se najít důvody ( zanedbání v minulých období, špatné či neexistují sbírkotvorné plány apod.). Upozorňuje na problematiku mobility sbírek, které někdy brání přísnější požadavky na vypůjčitele než na úroveň vlastních depozitářů. Autor se domnívá, že v mnoha českých muzeích je zbytečný zákaz fotografování v expozicích, což dokládá opačným přístupem v mnoha prestižních muzeích v zahraničí. Zpochybňuje i význam vybírání zvláštních poplatků za umožnění fotografování v expozicích. Na závěr se autor zamýšlí nad postavením konzervátora v českých muzeích.
Anglicky
The author highly appresiates the task of the museum conservation, refers to the extent of collections stored in Czech museums and their,for the time being,not optimum physical state and tries to find reasons(neglect in the past period, poor or nonexistent collection works plans, etc.). He discusses the issue of mobility of collections that is sometimes obstructed by stricker requirements for the borrower than the level of depositories themselves. The author bevieves there is needlees prohibition of taking pictures at exhibitions in many Czech museums, which he demonstrates by an opposite approach in lots of prestigious museums abroad. He also impugns the importance of collecting special fees to allow taking pictures at exhibitions. In conclusion, the author deals with the conservator s position in Czech museums.