JANÍKOVÁ, Věra. Auf dem Weg zur Europäisierung der DaF-Lehrerausbildung. (Towards the Europeanization of University Training of Teachers of German.). In Neue Architekturen im europäischen Hochschulraum. 1st ed. Wien: LIT Verlag, 2009, p. 104-113. ISBN 978-3-643-50024-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Auf dem Weg zur Europäisierung der DaF-Lehrerausbildung.
Name in Czech Příprava učitelů němčiny jako cizího jazyka v evropském kontextu.
Name (in English) Towards the Europeanization of University Training of Teachers of German.
Authors JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Wien, Neue Architekturen im europäischen Hochschulraum. p. 104-113, 10 pp. 2009.
Publisher LIT Verlag
Other information
Original language German
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Austria
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/09:00035499
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-3-643-50024-3
Keywords (in Czech) internacionalize; vysokoškolská příprava učitelů němčiny; evropský projekt
Keywords in English internationalization; university training of future teachers of German; european project
Tags european project, internationalization
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D., učo 1445. Changed: 10/5/2009 20:57.
Abstract
Die Internationalisierung bzw. Europäisierung ist im Zuge des Bologna-Prozesses auch in der universitären Fremdsprachenlehrerausbildung immer stärker zu spüren. Diese Internationalisierung geht von marginalen Einzelaktivitäten aus, betrifft aber auch immer mehr die zentrale Strategie der jeweiligen Hochschule oder Universität. Der Beitrag bietet ein kurzes Statement dazu, wie sich der Internationalisierungsprozess auf der Makroebene (Fakultät einer Universität) sowie auf der Mikroebene (Institut, Lehrstuhl) konkretisieren lässt, und zwar in der DaF-Lehrerausbildung am Lehrstuhl für deutsche Sprache und Literatur an der Pädagogischen Fakultät der Masaryk-Universität in Brno.
Abstract (in Czech)
V souladu s Boloňským procesem je i v oblasti vysokoškolské přípravy budoucích učitelů cizích jazyků stále intenzivněji uplatňována snaha o její internacionalizaci. Ta ve své podstatě začíná u individuální spolupráce, postupně však tvoří jednu z klíčových strategií univerzit i jiných typů vysokých škol. V příspěvku je představen proces internacionalizace na příkladu PdF MU a jednoho jejího pracoviště, kterým je katedra německého jazyka a literatury.
Abstract (in English)
Following the Bologna Process, internationalization or europeanization has become more significant also within the scope of university training of future teachers of German. The internationalization is often initiated in marginal or individual activities but it is increasingly the concern of the crucial strategy of the particular university. The paper offers a brief statement on how the process of internationalization on macro level (a faculty of a university) as well as on micro level (department) may be performed, based on the example of training future teachers of German at the Department of German Language and Literature of the Faculty of Education of the Masaryk-University in Brno.
PrintDisplayed: 25/4/2024 13:57