Auf dem Weg zur Europäisierung der DaF-Lehrerausbildung.
JANÍKOVÁ, Věra. Auf dem Weg zur Europäisierung der DaF-Lehrerausbildung. (Towards the Europeanization of University Training of Teachers of German.). In Neue Architekturen im europäischen Hochschulraum. 1st ed. Wien: LIT Verlag, 2009, p. 104-113. ISBN 978-3-643-50024-3. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Auf dem Weg zur Europäisierung der DaF-Lehrerausbildung. |
Name in Czech | Příprava učitelů němčiny jako cizího jazyka v evropském kontextu. |
Name (in English) | Towards the Europeanization of University Training of Teachers of German. |
Authors | JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor). |
Edition | 1. vyd. Wien, Neue Architekturen im europäischen Hochschulraum. p. 104-113, 10 pp. 2009. |
Publisher | LIT Verlag |
Other information | |
---|---|
Original language | German |
Type of outcome | Proceedings paper |
Field of Study | 50300 5.3 Education |
Country of publisher | Austria |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14410/09:00035499 |
Organization unit | Faculty of Education |
ISBN | 978-3-643-50024-3 |
Keywords (in Czech) | internacionalize; vysokoškolská příprava učitelů němčiny; evropský projekt |
Keywords in English | internationalization; university training of future teachers of German; european project |
Tags | european project, internationalization |
Tags | International impact, Reviewed |
Changed by | Changed by: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D., učo 1445. Changed: 10/5/2009 20:57. |
Abstract |
---|
Die Internationalisierung bzw. Europäisierung ist im Zuge des Bologna-Prozesses auch in der universitären Fremdsprachenlehrerausbildung immer stärker zu spüren. Diese Internationalisierung geht von marginalen Einzelaktivitäten aus, betrifft aber auch immer mehr die zentrale Strategie der jeweiligen Hochschule oder Universität. Der Beitrag bietet ein kurzes Statement dazu, wie sich der Internationalisierungsprozess auf der Makroebene (Fakultät einer Universität) sowie auf der Mikroebene (Institut, Lehrstuhl) konkretisieren lässt, und zwar in der DaF-Lehrerausbildung am Lehrstuhl für deutsche Sprache und Literatur an der Pädagogischen Fakultät der Masaryk-Universität in Brno. |
Abstract (in Czech) |
---|
V souladu s Boloňským procesem je i v oblasti vysokoškolské přípravy budoucích učitelů cizích jazyků stále intenzivněji uplatňována snaha o její internacionalizaci. Ta ve své podstatě začíná u individuální spolupráce, postupně však tvoří jednu z klíčových strategií univerzit i jiných typů vysokých škol. V příspěvku je představen proces internacionalizace na příkladu PdF MU a jednoho jejího pracoviště, kterým je katedra německého jazyka a literatury. |
Abstract (in English) |
---|
Following the Bologna Process, internationalization or europeanization has become more significant also within the scope of university training of future teachers of German. The internationalization is often initiated in marginal or individual activities but it is increasingly the concern of the crucial strategy of the particular university. The paper offers a brief statement on how the process of internationalization on macro level (a faculty of a university) as well as on micro level (department) may be performed, based on the example of training future teachers of German at the Department of German Language and Literature of the Faculty of Education of the Masaryk-University in Brno. |
PrintDisplayed: 25/4/2024 13:57