D 2009

Auf dem Weg zur Europäisierung der DaF-Lehrerausbildung.

JANÍKOVÁ, Věra

Základní údaje

Originální název

Auf dem Weg zur Europäisierung der DaF-Lehrerausbildung.

Název česky

Příprava učitelů němčiny jako cizího jazyka v evropském kontextu.

Název anglicky

Towards the Europeanization of University Training of Teachers of German.

Autoři

JANÍKOVÁ, Věra (203 Česká republika, garant)

Vydání

1. vyd. Wien, Neue Architekturen im europäischen Hochschulraum. od s. 104-113, 10 s. 2009

Nakladatel

LIT Verlag

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Rakousko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/09:00035499

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-3-643-50024-3

Klíčová slova česky

internacionalize; vysokoškolská příprava učitelů němčiny; evropský projekt

Klíčová slova anglicky

internationalization; university training of future teachers of German; european project

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 10. 5. 2009 20:57, prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.

Anotace

V originále

Die Internationalisierung bzw. Europäisierung ist im Zuge des Bologna-Prozesses auch in der universitären Fremdsprachenlehrerausbildung immer stärker zu spüren. Diese Internationalisierung geht von marginalen Einzelaktivitäten aus, betrifft aber auch immer mehr die zentrale Strategie der jeweiligen Hochschule oder Universität. Der Beitrag bietet ein kurzes Statement dazu, wie sich der Internationalisierungsprozess auf der Makroebene (Fakultät einer Universität) sowie auf der Mikroebene (Institut, Lehrstuhl) konkretisieren lässt, und zwar in der DaF-Lehrerausbildung am Lehrstuhl für deutsche Sprache und Literatur an der Pädagogischen Fakultät der Masaryk-Universität in Brno.

Česky

V souladu s Boloňským procesem je i v oblasti vysokoškolské přípravy budoucích učitelů cizích jazyků stále intenzivněji uplatňována snaha o její internacionalizaci. Ta ve své podstatě začíná u individuální spolupráce, postupně však tvoří jednu z klíčových strategií univerzit i jiných typů vysokých škol. V příspěvku je představen proces internacionalizace na příkladu PdF MU a jednoho jejího pracoviště, kterým je katedra německého jazyka a literatury.

Anglicky

Following the Bologna Process, internationalization or europeanization has become more significant also within the scope of university training of future teachers of German. The internationalization is often initiated in marginal or individual activities but it is increasingly the concern of the crucial strategy of the particular university. The paper offers a brief statement on how the process of internationalization on macro level (a faculty of a university) as well as on micro level (department) may be performed, based on the example of training future teachers of German at the Department of German Language and Literature of the Faculty of Education of the Masaryk-University in Brno.