V originále
Kolektivní monografie nabízí pohled do výzkumu výuky - jeho tematických oblastí, výzkumných přístupů a metod. Zabývá se výzkumem výuky obecně a jeho historickým vývojem (T. Janík), výzkumem pedagogické interakce a komunikace (M. Janíková), efektivitou a kvalitou výuky (M. Chvál, K. Starý),výzkumem výukových metod (T. Janík, J. Maňák), výzkumem strategií učení (K. Vlčková), žákovskými prekoncepty (J. Škoda, P. Doulík) a metodologickými aspekty modelu didaktické rekonstrukce (P. Jelemenská).
In English
Research on teaching is an established field of educational research. The monograph Research on teaching: thematic areas, research approaches and methods delimits selected thematic areas of research on teaching in the Czech Republic and abroad. Research approaches and methods are presented that are employed within these fields and basic methodological issues are discussed. The authors also discuss current empirical research projects conducted in these fields along with the particular methods used. Covered research areas are: research on teaching, historical review of research on teaching, research on classroom interaction and communication, research on instructional effectiveness and quality, research on teaching methods, research on learning strategies, research on pupils conceptions, methodological aspects of the Model of Educational Reconstruction.