B 2009

Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody

JANÍKOVÁ, Marcela, Kateřina VLČKOVÁ, Pavel DOULÍK, Martin CHVÁL, Tomáš JANÍK et. al.

Basic information

Original name

Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody

Name (in English)

Research on teaching: research fields, approaches and methods

Authors

JANÍKOVÁ, Marcela (203 Czech Republic, guarantor), Kateřina VLČKOVÁ (203 Czech Republic), Pavel DOULÍK (203 Czech Republic), Martin CHVÁL (203 Czech Republic), Tomáš JANÍK (203 Czech Republic), Patrícia JELEMENSKÁ (703 Slovakia), Josef MAŇÁK (203 Czech Republic), Karel STARÝ (203 Czech Republic) and Jiří ŠKODA (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Brno, 180 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, 2009

Publisher

Paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14510/09:00035513

Organization unit

Faculty of Sports Studies

ISBN

978-80-7315-180-5

Keywords (in Czech)

výzkum výuky; pedagogický výzkum; výzkumné metody; výzkumné přístupy; výzkumná témata; výzkum strategií učení; výzkum pedagogické komunikace a interakce; výzkum metod výuky; výzkum prekoncepcí; výzkum kvality a efektivity výuky; model didaktické rekonstrukce

Keywords in English

research on instruction; education; research on teaching; research on instructional effectiveness and quality; classroom interaction and communication; teaching methods; learning strategies; pupil s conceptions; model of educational reconstruction

Tags

Reviewed
Změněno: 26/5/2009 17:44, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.

Abstract

V originále

Kolektivní monografie nabízí pohled do výzkumu výuky - jeho tematických oblastí, výzkumných přístupů a metod. Zabývá se výzkumem výuky obecně a jeho historickým vývojem (T. Janík), výzkumem pedagogické interakce a komunikace (M. Janíková), efektivitou a kvalitou výuky (M. Chvál, K. Starý),výzkumem výukových metod (T. Janík, J. Maňák), výzkumem strategií učení (K. Vlčková), žákovskými prekoncepty (J. Škoda, P. Doulík) a metodologickými aspekty modelu didaktické rekonstrukce (P. Jelemenská).

In English

Research on teaching is an established field of educational research. The monograph Research on teaching: thematic areas, research approaches and methods delimits selected thematic areas of research on teaching in the Czech Republic and abroad. Research approaches and methods are presented that are employed within these fields and basic methodological issues are discussed. The authors also discuss current empirical research projects conducted in these fields along with the particular methods used. Covered research areas are: research on teaching, historical review of research on teaching, research on classroom interaction and communication, research on instructional effectiveness and quality, research on teaching methods, research on learning strategies, research on pupils conceptions, methodological aspects of the Model of Educational Reconstruction.

Links

LC06046, research and development project
Name: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling