JANÍKOVÁ, Marcela, Kateřina VLČKOVÁ, Pavel DOULÍK, Martin CHVÁL, Tomáš JANÍK, Patrícia JELEMENSKÁ, Josef MAŇÁK, Karel STARÝ and Jiří ŠKODA. Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody (Research on teaching: research fields, approaches and methods). 1st ed. Brno: Paido, 2009, 180 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-180-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody
Name (in English) Research on teaching: research fields, approaches and methods
Authors JANÍKOVÁ, Marcela (203 Czech Republic, guarantor), Kateřina VLČKOVÁ (203 Czech Republic), Pavel DOULÍK (203 Czech Republic), Martin CHVÁL (203 Czech Republic), Tomáš JANÍK (203 Czech Republic), Patrícia JELEMENSKÁ (703 Slovakia), Josef MAŇÁK (203 Czech Republic), Karel STARÝ (203 Czech Republic) and Jiří ŠKODA (203 Czech Republic).
Edition 1. vyd. Brno, 180 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, 2009.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14510/09:00035513
Organization unit Faculty of Sports Studies
ISBN 978-80-7315-180-5
Keywords (in Czech) výzkum výuky; pedagogický výzkum; výzkumné metody; výzkumné přístupy; výzkumná témata; výzkum strategií učení; výzkum pedagogické komunikace a interakce; výzkum metod výuky; výzkum prekoncepcí; výzkum kvality a efektivity výuky; model didaktické rekonstrukce
Keywords in English research on instruction; education; research on teaching; research on instructional effectiveness and quality; classroom interaction and communication; teaching methods; learning strategies; pupil s conceptions; model of educational reconstruction
Tags classroom interaction and communication, Education, learning strategies, model of educational reconstruction, pupil s conceptions, research on instruction, research on teaching, teaching methods
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed., učo 17210. Changed: 26/5/2009 17:44.
Abstract
Kolektivní monografie nabízí pohled do výzkumu výuky - jeho tematických oblastí, výzkumných přístupů a metod. Zabývá se výzkumem výuky obecně a jeho historickým vývojem (T. Janík), výzkumem pedagogické interakce a komunikace (M. Janíková), efektivitou a kvalitou výuky (M. Chvál, K. Starý),výzkumem výukových metod (T. Janík, J. Maňák), výzkumem strategií učení (K. Vlčková), žákovskými prekoncepty (J. Škoda, P. Doulík) a metodologickými aspekty modelu didaktické rekonstrukce (P. Jelemenská).
Abstract (in English)
Research on teaching is an established field of educational research. The monograph Research on teaching: thematic areas, research approaches and methods delimits selected thematic areas of research on teaching in the Czech Republic and abroad. Research approaches and methods are presented that are employed within these fields and basic methodological issues are discussed. The authors also discuss current empirical research projects conducted in these fields along with the particular methods used. Covered research areas are: research on teaching, historical review of research on teaching, research on classroom interaction and communication, research on instructional effectiveness and quality, research on teaching methods, research on learning strategies, research on pupils conceptions, methodological aspects of the Model of Educational Reconstruction.
Links
LC06046, research and development projectName: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling
PrintDisplayed: 26/5/2024 16:11