Detailed Information on Publication Record
2009
Podporuje prostředí základní školy v ČR zdravý vývoj dětské páteře ?
KACHLÍK, Petr, Marie HAVELKOVÁ, Pavel MENŠÍK and Tatiana KIMÁKOVÁBasic information
Original name
Podporuje prostředí základní školy v ČR zdravý vývoj dětské páteře ?
Name in Czech
Podporuje prostředí základní školy v ČR zdravý vývoj dětské páteře ?
Name (in English)
Does the Basic School Environment in the Czech Republic Promote Suitable Development of Childrens Spine ?
Authors
KACHLÍK, Petr, Marie HAVELKOVÁ, Pavel MENŠÍK and Tatiana KIMÁKOVÁ
Edition
VI. MARTINSKÉ DNY HYGIENY - VEREJNÉ ZDRAVOTNÍCTVO s medzinárodnou účasťou, 2009
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Konferenční abstrakt
Field of Study
30209 Paediatrics
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
Dotazník; ergonomie; manuál; páteř; škola; učitel; vada; žák; prevence
Keywords in English
Questionnaire; ergonomy; manual; spine; school; teacher; disorder; pupil; prevention
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 6/4/2012 22:29, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
V originále
Se školou je spjato riziko nedostatku pohybu, fixace nevhodných návyků a zvýšená statická zátěž. Situaci komplikuje ergonomicky nevhodně uzpůsobený školní nábytek, svalové dysbalance, obezita, jednostranné přetěžování. Pomocí anonymního dotazování byla realizována sonda do situace na 10 základních školách v Brně. Pětina respondentů učí děti s vadami páteře, učitelé se snaží žáky aktivizovat, vést ke správnému držení těla. Ve větší míře ale chybějí znalosti, jak včas ortopedické vady rozpoznat, pedagogové mají však zájem o možnosti, jak poradit a pomoci dětem i rodičům. Několik pracovišť Pedagogické fakulty MU připravilo manuál, který potřebné informace nabízí. Včasně zahájená prevence a nápravná opatření zlepšují zdraví a života, dovolují vyšší pohodu při učení a práci. Zanedbatelná nejsou ani ekonomická pozitiva.
In English
During compulsory school attendance children are endangered by a lack of physical activity, formation of unsuitable movement habits and increased static load. The situation is complicated by ergonomically unsuitable school furniture, muscular imbalance, obesity and one-sided overloading. An anonymous questionnaire survey of the situation in ten basic schools in Brno was carried. One-fifth of asked teachers teach pupils with spinal disorders and try to activate them and guide them to a good body posture. However, teachers increasingly lack knowledge about the early detection of ortopedic disorders, yet they are still interested in possibilities of advising and helping children and parents. Several departments of the Faculty of Education of Brno Masaryk University have created a manual which provides teachers with necessary information. Early prevention and remedial instructions improve health and life conditions and promote a higher well-being during learning and work. Also economic positives should be mentioned.
Links
MSM0021622421, plan (intention) |
|