d 2009

Informovanost školních dětí v Brně o poruchách výživy

KACHLÍK, Petr, Lenka PROCHÁZKOVÁ a Marie HAVELKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Informovanost školních dětí v Brně o poruchách výživy

Název česky

Informovanost školních dětí v Brně o poruchách výživy

Název anglicky

Awareness of school children in Brno on nutritional disorders

Autoři

KACHLÍK, Petr, Lenka PROCHÁZKOVÁ a Marie HAVELKOVÁ

Vydání

1. vyd. Brno, 5 s. Zpravodaj Anabell, 2009, roč. 4, č. 21, s. 6-10, 2009

Nakladatel

Anabell

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Popularizační texty a aktivity

Obor

30000 3. Medical and Health Sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

URL

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Poruchy příjmu potravy; anorexie; bulimie; žák; škola; dotazník; znalosti; prevence

Klíčová slova anglicky

Eating disorders; anorexia; bulimia; pupil; school; questionnaire; knowledge; prevention

Štítky

anorexia, bulimia, eating disorders, Knowledge, prevention, pupil, questionnaire, school

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 15. 5. 2009 17:50, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Anotace

ORIG EN

V originále

Poruchy příjmu potravy jsou jedním z nejčastějších a nejzávažnějších onemocnění zvláště mladých dívek a žen, s těžkými důsledky na fyzickou, psychickou i sociální kvalitu zdraví. Mentální bulimie a mentální anorexie, které tvoří nejzřetelnější vymezení poruch příjmu potravy, se projevují základními symptomy, které mají logický vývoj, biologický, sociální a osobní význam. Pacienty v obou případech spojuje strach z tloušťky, pozornost, která je nadměrně věnována vlastní postavě a vzhledu a v neposlední řadě také tělesné hmotnosti. Přechod mezi nemocemi nemá hranice, obě formy mohou přecházet jedna v druhou, případně se střídat. Abychom získali přehled o znalostech žáků základních škol o zmíněných patologických stavech, byla zjišťována informovanost o problematice poruch příjmu potravy na 2. stupni ZŠ, pomocí dotazníkového výzkumného šetření. Na pěti náhodně vybraných základních školách v Brně bylo osloveno 233 žáků 6. a 9. tříd. Výzkum se týkal informovanosti o problematice poruch příjmu potravy a byl realizován pomocí anonymního dotazníkového šetření. Druhý stupeň základní školy byl vybrán proto, že je na něm možno masivnější výskyt poruch příjmu potravy již reálně pozorovat. Ve studii šlo o zjištění stavu vědomostí žáků, srovnání jejich znalostí a postojů dle pohlaví a věku dětí, zmapování informačních potřeb žáků a škol o dalším vzděláváním se v problematice poruch příjmu potravy.

Anglicky

Eating disorders are one of the most common and most serious disease especially of young girls and women, with severe consequences for the physical, psychological and social quality of health. Mental bulimia and anorexia nervosa, which form the clearest definition of eating disorders, it exhibits the basic symptoms that are a logical evolution, biological, social and personal significance. Patients in both cases, combines the fear of thickness, attention, which is excessively devoted to its own character and appearance and, ultimately, body weight. The transition between the diseases has boundaries, both forms may move for a second, or taking turns. To get an overview of primary school pupils knowledge of these pathological conditions, was established awareness of the issue of eating disorders at the 2nd elementary school grades, using questionnaire survey research. The five randomly selected primary schools in Brno has been asked 233 pupils on the 6th and 9 classes. Research related to awareness of the issue of eating disorders and was conducted using an anonymous questionnaire survey. The second school was chosen because it can bigger incidence of eating disorders have actually seen. The study was to identify the state of knowledge of pupils, compared to their knowledge and attitudes by gender and age of children, the mapping of information needs of pupils and schools for further training in the problems of eating disorders.

Návaznosti

MSM0021622421, záměr
Název: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století
Zobrazeno: 31. 10. 2024 16:58