KACHLÍK, Petr, Lenka PROCHÁZKOVÁ and Marie HAVELKOVÁ. Informovanost školních dětí v Brně o poruchách výživy (Awareness of school children in Brno on nutritional disorders). Online. 1st ed. Brno: Anabell, 2009. 5 pp. Zpravodaj Anabell, 2009, roč. 4, č. 21, s. 6-10. [citováno 2024-04-23]
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Informovanost školních dětí v Brně o poruchách výživy
Name in Czech Informovanost školních dětí v Brně o poruchách výživy
Name (in English) Awareness of school children in Brno on nutritional disorders
Authors KACHLÍK, Petr, Lenka PROCHÁZKOVÁ and Marie HAVELKOVÁ
Edition 1. vyd. Brno, 5 pp. Zpravodaj Anabell, 2009, roč. 4, č. 21, s. 6-10, 2009.
Publisher Anabell
Other information
Original language Czech
Type of outcome Popularizing texts and activities
Field of Study 30000 3. Medical and Health Sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Poruchy příjmu potravy; anorexie; bulimie; žák; škola; dotazník; znalosti; prevence
Keywords in English Eating disorders; anorexia; bulimia; pupil; school; questionnaire; knowledge; prevention
Tags anorexia, bulimia, eating disorders, Knowledge, prevention, pupil, questionnaire, school
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Changed: 15/5/2009 17:50.
Abstract
Poruchy příjmu potravy jsou jedním z nejčastějších a nejzávažnějších onemocnění zvláště mladých dívek a žen, s těžkými důsledky na fyzickou, psychickou i sociální kvalitu zdraví. Mentální bulimie a mentální anorexie, které tvoří nejzřetelnější vymezení poruch příjmu potravy, se projevují základními symptomy, které mají logický vývoj, biologický, sociální a osobní význam. Pacienty v obou případech spojuje strach z tloušťky, pozornost, která je nadměrně věnována vlastní postavě a vzhledu a v neposlední řadě také tělesné hmotnosti. Přechod mezi nemocemi nemá hranice, obě formy mohou přecházet jedna v druhou, případně se střídat. Abychom získali přehled o znalostech žáků základních škol o zmíněných patologických stavech, byla zjišťována informovanost o problematice poruch příjmu potravy na 2. stupni ZŠ, pomocí dotazníkového výzkumného šetření. Na pěti náhodně vybraných základních školách v Brně bylo osloveno 233 žáků 6. a 9. tříd. Výzkum se týkal informovanosti o problematice poruch příjmu potravy a byl realizován pomocí anonymního dotazníkového šetření. Druhý stupeň základní školy byl vybrán proto, že je na něm možno masivnější výskyt poruch příjmu potravy již reálně pozorovat. Ve studii šlo o zjištění stavu vědomostí žáků, srovnání jejich znalostí a postojů dle pohlaví a věku dětí, zmapování informačních potřeb žáků a škol o dalším vzděláváním se v problematice poruch příjmu potravy.
Abstract (in English)
Eating disorders are one of the most common and most serious disease especially of young girls and women, with severe consequences for the physical, psychological and social quality of health. Mental bulimia and anorexia nervosa, which form the clearest definition of eating disorders, it exhibits the basic symptoms that are a logical evolution, biological, social and personal significance. Patients in both cases, combines the fear of thickness, attention, which is excessively devoted to its own character and appearance and, ultimately, body weight. The transition between the diseases has boundaries, both forms may move for a second, or taking turns. To get an overview of primary school pupils knowledge of these pathological conditions, was established awareness of the issue of eating disorders at the 2nd elementary school grades, using questionnaire survey research. The five randomly selected primary schools in Brno has been asked 233 pupils on the 6th and 9 classes. Research related to awareness of the issue of eating disorders and was conducted using an anonymous questionnaire survey. The second school was chosen because it can bigger incidence of eating disorders have actually seen. The study was to identify the state of knowledge of pupils, compared to their knowledge and attitudes by gender and age of children, the mapping of information needs of pupils and schools for further training in the problems of eating disorders.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 23/4/2024 20:43