Detailed Information on Publication Record
2008
Konzervy se slovy. Počátky zvukového filmu a česká mediální kultura 30. let
SZCZEPANIK, PetrBasic information
Original name
Konzervy se slovy. Počátky zvukového filmu a česká mediální kultura 30. let
Name in Czech
Konzervy se slovy. Počátky zvukového filmu a česká mediální kultura 30. let
Name (in English)
Cans with Words. Coming of Sound Film and Czech Media Culture of the 1930s
Authors
SZCZEPANIK, Petr (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
1. vyd. Brno, 536 pp. Host, 2008
Publisher
Host
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/08:00025309
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-7294-316-6
Keywords (in Czech)
mediální průmysl; mediální kultura; nástup zvukového filmu; český film 30. let
Keywords in English
media industry; media culture; coming of film sound; Czech cinema of the 1930s
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 26/5/2009 13:07, doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D.
V originále
Uzlovým bodem ve vývoji elektroakustických médií 30. let, jenž v mnohém předznamenal mediální průmysl současnosti, byl nástup zvukového filmu. Tato kniha, navazující na tzv. novou filmovou historii a archeologii médií, jej zkoumá jakožto nejvýznamnější strukturní transformaci československé kinematografie, jež předcházela znárodnění. Namísto filmů jako uměleckých děl nebo režisérů jako jejich autonomních tvůrců si všímá celé kinematografické instituce zahrnující organizaci produkce, distribuce a kin, stejně jako podmínky každodenní zkušenosti publika. Tím, že klade důraz na hybridní povahu rodícího se média, vrací zvukový film zpět mezi jeho původní rivaly a souputníky - populární hudbu, rozhlas a gramofon.)
In English
The key point in development of electro-acoustic media of the 1930s (which in many points prefigured todays media industry) was the coming of film sound. This book, inspired by so-called new film history and archaeology of media, investigates it as the main structural transformation of Czechoslovak cinema before its nationalization in 1945. Instead of looking at individual films as art works or at directors as autonomous artists, the book analyzes the whole "institution" of cinema, including organization of production, distribution, exhibition, as well as conditions of its reception. By stressing early-sound films hybrid nature as a new medium, it returns it back to its original historical context, among its key rivals and partners - recording industry, radio and popular music.
Links
GA408/08/0949, research and development project |
|