J 2009

Internetové prezentace základních škol jako jeden z indikátorů jejich vnitřního sociálního prostředí

MAREŠ, Jan and Josef LUKAS

Basic information

Original name

Internetové prezentace základních škol jako jeden z indikátorů jejich vnitřního sociálního prostředí

Name (in English)

Primary school websites as an indicator of school social environment

Authors

MAREŠ, Jan (203 Czech Republic, guarantor) and Josef LUKAS (203 Czech Republic)

Edition

Orbis Scholae, Praha, PedF UK, 2009, 1802-4637

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/09:00035625

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords (in Czech)

základní škola; internet; internetová prezentace školy; analýza internetové prezentace školy; komunikace; sociální klima školy

Keywords in English

primary school; internet; school website; school website analysis; communication; school climate

Tags

Reviewed
Změněno: 17/7/2009 13:29, PhDr. Josef Lukas, Ph.D.

Abstract

V originále

Výzkumná studie navazuje na výsledky analýzy internetových prezentací českých základních škol na základě 20 formálních i obsahových kritérií provedené v roce 2005. K původnímu vzorku 205 základních škol náhodně vybraných, bylo dohledáno jejich 104 reálně existujících internetových prezentací, se vracíme po třech letech a snažíme se postihnout změny nalezené na 149 prezentacích existujících v roce 2008. Internetová prezentace školy je zde opět představována jako nástroj komunikace školy tj. samotných aktérů edukačního procesu, i jako odraz vnitřního sociálního prostředí školy, tj. jako jeden z možných indikátorů sociálního klimatu školy.

In English

The study presents the results of two analyses of 104 primary school web presentations in 2005 and of 149 school web presentations in 2008. Schools (N=205) were randomly selected from a complete list of primary schools and analyzed existing web presentations and their changes between 2005 and 2008. The analysis used 20 criteria focused on web structure, design, and most saliently on communication goals. The findings are framed by the conceptualization of a school web presentation as one of indicators of school climate.

Links

MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society