J 2009

Dopravní systém České republiky: efektivita a prostorové dopady

KRAFT, Stanislav and Michal VANČURA

Basic information

Original name

Dopravní systém České republiky: efektivita a prostorové dopady

Name (in English)

The Transport System of Czech republic: Effectivness and Geography

Authors

KRAFT, Stanislav and Michal VANČURA

Edition

Národohospodářský Obzor, 2009, 1213-2446

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

Keywords (in Czech)

dopravní systém, časová dostupnost, regionální rozvoj, časoprostorové mapy

Keywords in English

transport system, time accessibility, regional development, time-space maps

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 29/5/2009 20:10, doc. RNDr. Stanislav Kraft, Ph.D.

Abstract

V originále

Článek se zabývá hodnocením postavení jednotlivých regionů České republiky (ORP) v dopravním systému a prostorovými dopady existence dopravní infrastruktury vyššího řádu. Na základě údajů o časové dostupnosti Prahy ze středisek ORP je celkový soubor sledovaných regionů diferencován podle absolutních (časová dostupnost, průměrná rychlost) a relativních charakteristik (vážená časová dostupnost). Sledovány jsou údaje časové dostupnosti pro individuální automobilovou i veřejnou hromadnou dopravu. Pomocí nástrojů ArcView jsou pak následně vyjádřeny časové a prostorové vztahy generované dopravním systémem. Tím vzniká časoprostorová (time-space) mapa pro dostupnost Prahy individuální automobilovou dopravou.

In English

This paper deals with an evaluation of transport location of particular regions of the Czech Republic (ORP) in transport system and spatial impacts of high - quality transport infrastructure existence. With the use of data about time accessibility of Prague from ORP centres, the overall set of monitored regions was differentiated according to absolute (time accessibility) and relative characteristics (average speed, weighted time accessibility). There were monitored data for individual automobile and public collective transport. Temporal and spatial terms generated by transport system were subsequently expressed by using ArcView tools. Time accessibility of geographical localities causes geographical