Detailed Information on Publication Record
2009
Dopravní systém České republiky: efektivita a prostorové dopady
KRAFT, Stanislav and Michal VANČURABasic information
Original name
Dopravní systém České republiky: efektivita a prostorové dopady
Name (in English)
The Transport System of Czech republic: Effectivness and Geography
Authors
KRAFT, Stanislav and Michal VANČURA
Edition
Národohospodářský Obzor, 2009, 1213-2446
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Economics and Administration
Keywords (in Czech)
dopravní systém, časová dostupnost, regionální rozvoj, časoprostorové mapy
Keywords in English
transport system, time accessibility, regional development, time-space maps
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 29/5/2009 20:10, doc. RNDr. Stanislav Kraft, Ph.D.
V originále
Článek se zabývá hodnocením postavení jednotlivých regionů České republiky (ORP) v dopravním systému a prostorovými dopady existence dopravní infrastruktury vyššího řádu. Na základě údajů o časové dostupnosti Prahy ze středisek ORP je celkový soubor sledovaných regionů diferencován podle absolutních (časová dostupnost, průměrná rychlost) a relativních charakteristik (vážená časová dostupnost). Sledovány jsou údaje časové dostupnosti pro individuální automobilovou i veřejnou hromadnou dopravu. Pomocí nástrojů ArcView jsou pak následně vyjádřeny časové a prostorové vztahy generované dopravním systémem. Tím vzniká časoprostorová (time-space) mapa pro dostupnost Prahy individuální automobilovou dopravou.
In English
This paper deals with an evaluation of transport location of particular regions of the Czech Republic (ORP) in transport system and spatial impacts of high - quality transport infrastructure existence. With the use of data about time accessibility of Prague from ORP centres, the overall set of monitored regions was differentiated according to absolute (time accessibility) and relative characteristics (average speed, weighted time accessibility). There were monitored data for individual automobile and public collective transport. Temporal and spatial terms generated by transport system were subsequently expressed by using ArcView tools. Time accessibility of geographical localities causes geographical