D 2009

Evaluace firemního vzdělávání a rozvoje - problémy a možnosti

JANČA, Boris

Basic information

Original name

Evaluace firemního vzdělávání a rozvoje - problémy a možnosti

Name (in English)

Evaluation of education and development in companies - problems and possibilities

Authors

Edition

Zlín, CD s recenzovanými příspěvky z Mezinárodní Baťovy konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky 2009, 8 pp. 2009

Publisher

Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-7318-812-2

Keywords (in Czech)

vzdělávání a rozvoj; evaluace; evaluační modely; Kirkpatrickův model

Keywords in English

education and development; evaluation; models for evaluation; Kirkpatrick`s model

Tags

Reviewed
Změněno: 2/6/2009 09:32, Ing. Boris Janča

Abstract

V originále

V minulosti byla vyvinuta řada modelů pro hodnocení výsledků vzdělávacích a rozvojových programů - návodných pomůcek zaměřujících naši pozornost na různé aspekty a oblasti možné vlivu proběhlého vzdělávání a rozvoje. V české literatuře je zřejmě nejznámější model čtyř úrovní D. L. Kirkpatricka. Příspěvek poukazuje na možná úzká místa tohoto přístupu: nesprávné označovaní jako přístupu jako modelu, přílišné zjednodušení, důraz na hierarchii, nepřesné příčinné souvislosti, neprokázané korelace mezi jednotlivými úrovněmi a možné etické implikace těchto obtíží.

In English

In the past there were developed many models for evaluation of programs for education and development. These models can help us to see different aspects and areas of possible impacts of education and development realized in the organization. In czech professional books is most favorable four levels model by D. L. Kirkpatrick; however there are many different more favorable and used in other countries. This paper points out some "narrow places" of this model of four levels: wrong labeling it as model, oversimplifying, emphasis on hierarchy, wrong causal relationships, unsubstantiated correlations between levels and possible ethic implications of these problems.