JANČA, Boris. Evaluace firemního vzdělávání a rozvoje - problémy a možnosti (Evaluation of education and development in companies - problems and possibilities). In Mezinárodní Baťova konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky 2009. ISBN 978-80-7318-811-5. 2009.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Evaluace firemního vzdělávání a rozvoje - problémy a možnosti
Name (in English) Evaluation of education and development in companies - problems and possibilities
Authors JANČA, Boris.
Edition Mezinárodní Baťova konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky 2009, 2009.
Other information
Type of outcome Conference abstract
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-7318-811-5
Keywords (in Czech) vzdělávání a rozvoj; evaluace; evaluační modely; Kirkpatrickův model
Keywords in English education and development; evaluation; models for evaluation; Kirkpatrick`s model
Tags education and development, evaluation, Kirkpatrick`s model, models for evaluation
Changed by Changed by: Ing. Boris Janča, učo 62600. Changed: 2/6/2009 09:37.
Abstract
V minulosti byla vyvinuta řada modelů pro hodnocení výsledků vzdělávacích a rozvojových programů - návodných pomůcek zaměřujících naši pozornost na různé aspekty a oblasti možné vlivu proběhlého vzdělávání a rozvoje. V české literatuře je zřejmě nejznámější model čtyř úrovní D. L. Kirkpatricka. Příspěvek poukazuje na možná úzká místa tohoto přístupu: nesprávné označovaní jako přístupu jako modelu, přílišné zjednodušení, důraz na hierarchii, nepřesné příčinné souvislosti, neprokázané korelace mezi jednotlivými úrovněmi a možné etické implikace těchto obtíží.
Abstract (in English)
In the past there were developed many models for evaluation of programs for education and development. These models can help us to see different aspects and areas of possible impacts of education and development realized in the organization. In czech professional books is most favorable four levels model by D. L. Kirkpatrick; however there are many different more favorable and used in other countries. This paper points out some "narrow places" of this model of four levels: wrong labeling it as model, oversimplifying, emphasis on hierarchy, wrong causal relationships, unsubstantiated correlations between levels and possible ethic implications of these problems.
PrintDisplayed: 18/4/2024 17:13