k 2009

Využití prvků dramatické výchovy při práci s cizojazyčným textem u žáků s SPU

BENEŠOVÁ, Pavla

Basic information

Original name

Využití prvků dramatické výchovy při práci s cizojazyčným textem u žáků s SPU

Name (in English)

Using of drama by textwork in foreign language teaching

Edition

Dramatická výchova pro děti se speciálními potřebami v kontextu RVP, 2009

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords in English

drama education; textwork; foreign language teaching
Změněno: 5/1/2010 11:24, Mgr. Pavla Marečková, Ph.D.

Abstract

V originále

Čtení v cizím jazyce, resp. porozumění cizojazyčnému textu, představuje jednu ze čtyř základních řečových dovedností, kterou si žáci ve výuce cizího jazyka osvojují. Pro žáky s SPU však právě čtení textů, ať už v mateřském nebo cizím jazyce, skrývá řadu úskalí. Cílem přednášky bylo nastínit jak základní výzkumné problémy, tak problémy, s kterými se můžeme při práci s cizojazyčnými texty v praxi u žáků s SPU setkat, a nabídnout možnosti využití prvků dramatické výchovy k jejich kompenzaci, řešení či odstranění.

In English

Foreign language reading comprehension is one of the four basic language skills acquired by pupils in foreign language classes. However, for pupils with learning disabilities, reading comprehension (in both foreign and mother tongue) represents a major obstacle. The aim of the lecture was to present particular current research issues and an outline of possible difficulties that can be encountered while dealing with reading texts in foreign language classes including pupils with learning disabilities, as well as to present several possibilities of utilizing elements of drama in education to compensate for, solve, or remediate these difficulties.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education