TRNKOVÁ, Kateřina. Rural schools: wrinklers for mayors? European Countryside. Varšava, 2009, vol. 1, No 2, p. 105-112. ISSN 1803-8417.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rural schools: wrinklers for mayors?
Name in Czech Venkovské školy: starosti pro starosty?
Authors TRNKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor).
Edition European Countryside, Varšava, 2009, 1803-8417.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50000 5. Social Sciences
Country of publisher Poland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/09:00029327
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) málotřídní škola; zřzovatel ZŠ; důvody pro zřizování ZŠ na venkově; náklady a přínosy fungování školy na vesnici
Keywords in English rural primary school; small school with composite classes; rural municipality; mayors; founders of the primary schools; reasons for establishing rural schools;costs and benefits of the running small rural primary school
Tags mayors, rural municipality, rural primary school
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D., učo 8942. Changed: 4/6/2009 11:44.
Abstract
All municipalities in the Czech Republic are obliged to guarantee access to basic education for children eligible for compulsory schooling. To meet this task, most municipalities establish a primary school whose operational and investment costs they cover. Running a school can be very demanding for rural municipalities. The article presents the results of a questionnaire survey which involved founders (mayors) the so-called small schools with composite classes, situated mainly in small rural municipalities. Based on these results examines the main stereotypes associated with the notion of small rural schools. A hypothetical balance between what the municipality must invest and what benefits the school brings is sought.
Abstract (in Czech)
Všechny obce v Česku jsou povinny zajistit přístup k základnímu vzdělání pro děti školou povinné. Aby splnily tento úkol, mnoho obcí zřídilo základní školy, jejichž investiční i provozní náklady hradí. Provozování škol venkovské obce značně zatěžuje. Předložený příspěvek prezentuje výsledky ankety mezi zřizovateli (starosty) tzv. malotřídních škol, nacházejících se převážně v malých venkovských obcích. Na základě těchto výsledků sleduje hlavní stereotypy spojené s pojetím malých venkovských škol. Hledá hypotetickou rovnováhu mezi tím, co obce musí zajistit a užitkem, který školy přinášejí.
Links
GA406/07/0806, research and development projectName: Málotřídní školy v České republice: analýza současného stavu a potenciálů jejich rozvoje
Investor: Czech Science Foundation, Small Schools with Composite Classes in the Czech Republic: Analysis of Current Situation and Further Development Potential
PrintDisplayed: 2/10/2024 00:47