KVIZDA, Martin. Institucionální limity intermodální konkurenceschopnosti železniční dopravy. Online. In Increasing the Competitiveness of the European Rail System. 1. vyd. Žilina: Žilinská univerzita, 2009. s. 207-214. ISBN 978-80-554-0024-2. [citováno 2024-04-23]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Institucionální limity intermodální konkurenceschopnosti železniční dopravy
Název anglicky Institutional limits of intermodal competitiveness of railway transport
Autoři KVIZDA, Martin (203 Česká republika, garant)
Vydání 1. vyd. Žilina, Increasing the Competitiveness of the European Rail System, od s. 207-214, 8 s. 2009.
Nakladatel Žilinská univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14560/09:00029330
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
ISBN 978-80-554-0024-2
Klíčová slova česky železniční doprava; oddělení provozu; intermodální konkurence
Klíčová slova anglicky railway transport; unbundling; intermodal competition
Štítky intermodal competition, railway transport, unbundling
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: prof. Ing. Martin Kvizda, Ph.D., učo 171. Změněno: 9. 4. 2010 15:36.
Anotace
Vzhledem k tomu, že unbundling znamená prakticky vyvedení tzv. utopených nákladů a značné části fixních nákladů z rozpočtů jednotlivých dopravců, zvýšení celkových nákladů odvětví způsobí zátěž veřejných rozpočtů, z nichž budou náklady infrastruktury a případné dotace provozu hrazeny. Faktory, které mohou potenciálně ohrozit výsledný efekt reformy založené na unbundlingu můžeme shrnout do čtyř oblastí: (i) existence úspor z rozsahu a ze struktury, (ii) ohrožení alokační efektivnosti odtržením rozhodování o infrastruktuře od dopravců, (iii) existence úspor z hustoty dopravy, a (iv) působení intermodální konkurence. Tento text si klade za cíl identifikovat na základě poznatků ekonomické teorie i praktických zkušeností s železničním provozem problémy, které mohou být unbundlingem způsobeny.
Anotace anglicky
Current reforms of a railway transport are based on vertical separation, i.e. formal as well as real unbundling of operations from an infrastructure. Nevertheless, this inspectional solution yields several problems which keystones have both economic as well as technical nature. Finally that means that the unbundling within special conditions of a particular country could not make towards higher effectiveness, but conversely towards higher total costs of the railway transport. This will evoke a higher public expenditure and simultaneously a lower customers profit as well as a lower consumers utility. The article identifies such problems and constraints of the unbundling.
Návaznosti
GA402/08/1438, projekt VaVNázev: Konkurenceschopnost a konkurence v železniční dopravě - možnosti a limity hospodářské politiky
Investor: Grantová agentura ČR, Konkurenceschopnost a konkurence v železniční dopravě - možnosti a limity hospodářské politiky
VytisknoutZobrazeno: 23. 4. 2024 16:22