KVIZDA, Martin. Institucionální limity intermodální konkurenceschopnosti železniční dopravy (Institutional limits of intermodal competitiveness of railway transport). In Increasing the Competitiveness of the European Rail System. 1st ed. Žilina: Žilinská univerzita, 2009, p. 207-214. ISBN 978-80-554-0024-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Institucionální limity intermodální konkurenceschopnosti železniční dopravy
Name (in English) Institutional limits of intermodal competitiveness of railway transport
Authors KVIZDA, Martin (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Žilina, Increasing the Competitiveness of the European Rail System, p. 207-214, 8 pp. 2009.
Publisher Žilinská univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14560/09:00029330
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-554-0024-2
Keywords (in Czech) železniční doprava; oddělení provozu; intermodální konkurence
Keywords in English railway transport; unbundling; intermodal competition
Tags intermodal competition, railway transport, unbundling
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. Ing. Martin Kvizda, Ph.D., učo 171. Changed: 9/4/2010 15:36.
Abstract
Vzhledem k tomu, že unbundling znamená prakticky vyvedení tzv. utopených nákladů a značné části fixních nákladů z rozpočtů jednotlivých dopravců, zvýšení celkových nákladů odvětví způsobí zátěž veřejných rozpočtů, z nichž budou náklady infrastruktury a případné dotace provozu hrazeny. Faktory, které mohou potenciálně ohrozit výsledný efekt reformy založené na unbundlingu můžeme shrnout do čtyř oblastí: (i) existence úspor z rozsahu a ze struktury, (ii) ohrožení alokační efektivnosti odtržením rozhodování o infrastruktuře od dopravců, (iii) existence úspor z hustoty dopravy, a (iv) působení intermodální konkurence. Tento text si klade za cíl identifikovat na základě poznatků ekonomické teorie i praktických zkušeností s železničním provozem problémy, které mohou být unbundlingem způsobeny.
Abstract (in English)
Current reforms of a railway transport are based on vertical separation, i.e. formal as well as real unbundling of operations from an infrastructure. Nevertheless, this inspectional solution yields several problems which keystones have both economic as well as technical nature. Finally that means that the unbundling within special conditions of a particular country could not make towards higher effectiveness, but conversely towards higher total costs of the railway transport. This will evoke a higher public expenditure and simultaneously a lower customers profit as well as a lower consumers utility. The article identifies such problems and constraints of the unbundling.
Links
GA402/08/1438, research and development projectName: Konkurenceschopnost a konkurence v železniční dopravě - možnosti a limity hospodářské politiky
Investor: Czech Science Foundation, Competitive a advantage and competition within railway trnasport - chances and limits of economic policy
PrintDisplayed: 24/7/2024 11:25