VOJTOVÁ, Věra. Škola pro všechny - vyhledávání žáků v riziku poruch chování ve školním prostředí (School for all - search of students at risk for behavioural disorder). Orbis Scholae. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2009, 1/3, No 1, p. 79-97. ISSN 1802-4637.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Škola pro všechny - vyhledávání žáků v riziku poruch chování ve školním prostředí
Name in Czech Škola pro všechny - vyhledávání žáků v riziku poruch chování ve školním prostředí
Name (in English) School for all - search of students at risk for behavioural disorder
Authors VOJTOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Orbis Scholae, Praha, Univerzita Karlova v Praze, 2009, 1802-4637.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/09:00035706
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) riziko poruch chování; vylučování; ěkola pro všechny; postoje ke školnímu životu, koncept kvality života; sebehodnocení.
Keywords in English risk of behavioural disorder; exclusion; school for all; school life attitudes; quality of life concept; self assessment;
Tags exclusion, quality of life concept, risk of behavioural disorder, school for all, school life attitudes, self assessment
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 26/10/2021 11:22.
Abstract
Článek představuje pedagogický nástroj pro identifikaci žáků v riziku poruch chování v první fázi ověřování jeho použitelnosti v praxi škol. Pojednává o konceptu výzkumu, validitě a reliabilitě zvolených škál, které jsme ověřili na souboru 2069 respondentů. Dále jsou naznačeny návrhy dalších postupů výzkumu. V úvodu se zabýváme kontextem vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování ve vztahu k inkluzivním požadavkům na vzdělávání. Následně vymezujeme konceptuální a terminologická východiska našeho šetření a dokládáme je vybranými výzkumnými šetřeními. Představení koncepce výzkumu, jeho metodologie a postupů při ověřování nástroje pro identifikaci žáků v riziku poruch chování je předmětem závěrečné části příspěvku.
Abstract (in English)
The Article introduces the pedagogical tool for the use to identify students at risk of behavioural disorder; it is in the first period of verification. The Article shows the research structure and the processes of checking validity and reliability of the scales that has been proved on the school population of 2069 students. Proposals for further research are involved as well. The first part of the article is focused on the consequences of students at risk of behavioural disorder education and the need for inclusive education. The second part of the article introduces the conceptual research model, terminology and some selected researches. In the last part of the article the conception of our research, its methodology and verification of the tool to identify risk students in the school environment is introduced.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 24/5/2024 01:52