KACHLÍK, Petr and Marie HAVELKOVÁ. MOŽNOSTI PRIMÁRNÍ PREVENCE ZÁVISLOSTÍ V PODMÍNKÁCH ZÁKLADNÍ A STŘEDNÍ ŠKOLY (POSSIBILITIES OF PRIMARY PREVENTION OF ADDICTIONS IN CONDITIONS OF PRIMARY AND SECONDARY SCHOOL). Zdravotníctvo a sociálna práca. Bratislava: Sapientia, vol. 3, 3-4, 2 pp. ISSN 1336-9326. 2008.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name MOŽNOSTI PRIMÁRNÍ PREVENCE ZÁVISLOSTÍ V PODMÍNKÁCH ZÁKLADNÍ A STŘEDNÍ ŠKOLY
Name in Czech MOŽNOSTI PRIMÁRNÍ PREVENCE ZÁVISLOSTÍ V PODMÍNKÁCH ZÁKLADNÍ A STŘEDNÍ ŠKOLY
Name (in English) POSSIBILITIES OF PRIMARY PREVENTION OF ADDICTIONS IN CONDITIONS OF PRIMARY AND SECONDARY SCHOOL
Authors KACHLÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor) and Marie HAVELKOVÁ (203 Czech Republic).
Edition Zdravotníctvo a sociálna práca, Bratislava, Sapientia, 2008, 1336-9326.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 30000 3. Medical and Health Sciences
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00027978
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Minimální preventivní program; primární prevence; škola; žák; metodik prevence; sociální patologie; komunita; dotazník; názory; zkušenosti
Keywords in English Minimal preventive programme; primary prevention; school; student; methodist of prevention; social pathology; community; questionnaire; opinions; experience
Tags Community, experience, methodist of prevention, Minimal preventive programme, opinions, primary prevention, questionnaire, school, Social pathology, student
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Changed: 10/6/2009 14:57.
Abstract
Závislosti na návykových látkách a návykovém chování se řadí k častým sociálním patologiím vyskytujícím se u epidemiologicky rizikových skupin žáků základních a studentů středních škol. Při jejich primární prevenci významně pomáhá Minimální preventivní program, což je obecně závazný dokument, který si školy a školská zařízení uzpůsobují dle svých individuálních potřeb. Na školách je ustaven metodik prevence sociálních patologií, který spolupracuje s vedením a s personálem školy a mj. se snaží o začlenění preventivních aktivit do života příslušné komunity. Příspěvek prezentuje výsledky pilotní sondy, mapující názory a zkušenosti metodiků prevence z 26 škol a školských zařízení v ČR, nabízí příklady implementace prevence závislostí do různých vyučovacích předmětů.
Abstract (in English)
Addictive substances and addictive behaviour addictions belong to common social pathologies occurring at epidemiologically danger groups of students in primary and secondary schools. Their primary prevention is significantly supported by the Minimal preventive programme-generally binding document which can be adapted for individual needs of schools and educational institutions. Schools have methodists for prevention of social pathologies who cooperate with school management and staff and try, among others, to include preventive measures into lives of the particular communities. The paper presents results of pilot test monitoring opinions and experience of the methodists for prevention from 26 schools and educational institutions in CR and show examples of implementation of addictions prevention into various subjects.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 18/4/2024 12:52