D 2009

Possibilities of environmental education at the Department of Geography

RUDA, Aleš and Eduard HOFMANN

Basic information

Original name

Possibilities of environmental education at the Department of Geography

Name in Czech

Možnosti environmentálního vzdělávání na katedře geografie

Authors

RUDA, Aleš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Eduard HOFMANN (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

2009. vyd. Turkey, Proceedings of the HERODOT Conference in Ayvalik, p. 119-125, 335 pp. 2009

Publisher

The Herodot Thematic Network

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Earth magnetism, geodesy, geography

Country of publisher

Turkey

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

URL

RIV identification code

RIV/00216224:14410/09:00035722

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-3-86664-586-8

Keywords (in Czech)

environmnetální vzdělávání; terénní výuka; integrace předmětů; environmentální výzkum

Keywords in English

environmental education; fieldwork; subject integrity; environmental surveys

Tags

environmental education, environmental surveys, fieldwork, subject integrity

Tags

International impact
Změněno: 13/2/2013 09:14, doc. RNDr. Aleš Ruda, Ph.D.

Abstract

ORIG CZ

V originále

Environmental education has been considered as a necessary requirement for present university education, because it involves an effort to teach about natural environments function and how human activities can manage their behaviour and ecosystems in order to live sustainably. However, the world is rapidly becoming a more complex place. As a result, we must expect greater academic achievement from our students today to be adequately prepared for the challenges of tomorrow. Faculty of education offers many subjects dealing with the environment. On the one hand they are understood as a tool how to protect the nature (the ecosystem approach) on the other hand it is considered as an environment with human and nature relations (the geosystem approach). Geography subjects are more focused on the landscape synthesis. Nowadays Standards for Environmental Education are being developed at the Department of Geography as a response to curriculum revising.Results are based on department research.

In Czech

V českých školách se podle MŠMT prosazuje výchova k péči o životní prostředí již od 70. let 20. století, přičemž od 80. let se vžilo označení ekologická výchova. Jejím cílem bylo od samého počátku probouzet zájem o přírodu a organismy a vést tak k odpovědnému chování ke světu, lidem a přírodě. Otázkou zůstává, kdo jiný než geograf by měl takový předmět vyučovat. Který jiný pedagog získá během svého vzdělání prostorový pohled při řešení ekonomických, sociálních, environmentálních či politických úloh jak z přírodovědného, tak z humánního úhlu pohledu? Odpověď je zdánlivě jednoduchá, ano měli. Implementace do univerzitního vzdělání se však zdá být obtížněji řešitelná. Většina poznatků i nezbytných dovedností je mnohdy podávána izolovaně nejen za každý obor, ale i předmět zvlášť. A právě environmentální vzdělávání by mělo být provázáno všemi dotčenými předměty z různých úhlů pohledu, ale se stejným závěrem. Navíc by nemělo být izolováno od informací, které přináší biologie, fyzika, chemie, historie, výtvarná výchova a další vědní obory. Tento příspěvek je proto věnován tolik nezbytnému integrovanému přístupu, který snaží katedra geografie Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity prosadit v nově akreditovaných studijních programech. Výsledky jsou založeny na katedrálním výzkumu.
Displayed: 12/11/2024 17:11