SLÁDEK, Petr. How to increase student's motivation to choose a technical profession. In The strategy of engineering education in the reflection of the contemporary era. 1st ed. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2009, p. 56-62. ISBN 978-80-7414-126-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name How to increase student's motivation to choose a technical profession
Name in Czech Jak zvýšit motivaci studentů pro volbu technických povolání
Authors SLÁDEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Ústí nad Labem, The strategy of engineering education in the reflection of the contemporary era, p. 56-62, 2009.
Publisher Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/09:00035726
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7414-126-3
Keywords (in Czech) výzkum vdělávání; technické profese; motivace; textilní materiály
Keywords in English research in education; technical profession;motivation;textile materials
Tags motivation, technical profession, textile materials
Tags International impact
Changed by Changed by: doc. RNDr. Petr Sládek, CSc., učo 1617. Changed: 30/1/2010 20:27.
Abstract
The lack of young people deciding to study technical and scientific fields becomes a crucial social problem. This dangerous trend may result in shortages of skilled researchers and technicians involved in the highly sophisticated research. Without effective measures, we can assume the current situation will continue to deteriorate. Lowering the role of technical and scientific disciplines, however, relates to all levels of schools and thus it will affect the number of researchers. This can be avoided only by promoting these disciplines at the elementary schools. However, there is a lack of sophisticated methods how to create courses in technical disciplines, a lack of detailed instructions and how to use them in the teaching at basic schools wishing to work towards their pupils in technical fields. As a part of the National Research Program II NPV - 41001 No 2E08026 - DIDACTEX the methodology using the example of the R&D in textile sector in primary schools will be presented.
Abstract (in Czech)
V současné době se nedostatek mladých lidí, kteří se rozhodují pro studium technických a vědeckých oborů, stává klíčovým sociálním problémem. Tento nebezpečný trend může mít za následek nedostatek kvalifikovaných výzkumníků a techniků podílejících se na vysoce sofistikované výzkumu. Bez účinných opatření, můžeme předpokládat, že se současná situace bude nadále zhoršovat. Snížení role technických a vědeckých oborů se týká všech stupňů škol. Tomu může být zabráněno jen prostřednictvím podpory těchto oborů na základních školách. Avšak chybí sofistikované metody, jak vytvořit kurzy pro technické obory, chybí podrobný návod jak je využít ve výuce na základních školách, kteří chtějí pracovat na své žáky v technických oborech. V rámci Národního programu výzkumu II NPV - 41001 č. 2E08026 - DIDACTEX (jeho cílem je rozvinout a ověřit komplexní metodiku, která by mohla zavést do základních škol výuku vhodných témat motivujících studenty ke studiu vědy a techniky) je prezentována tato metodika na příkladu textilního odvětví.
Links
2E08026, research and development projectName: Vývoj a pilotní odzkoušení metodiky pro vytváření a používání didaktických prostředků propagujících technické disciplíny a výzkum ve výuce na základních školách
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR
PrintDisplayed: 12/5/2024 08:35