KOHOUTEK, Tomáš, Jan MAREŠ and Stanislav JEŽEK. Changes in Coping During Adolescence: Possible Conceptualisations. Studia psychologica: časopis pre základný výskum v psychologických vedách. Bratislava: Slovak Academic Press, 2009, 51/2009, 2-3, p. 167-182. ISSN 0039-3320.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Changes in Coping During Adolescence: Possible Conceptualisations
Name in Czech Změny ve struktuře zvládání zátěže v adolescenci: možnosti konceptualizace
Authors KOHOUTEK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor), Jan MAREŠ (203 Czech Republic) and Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic).
Edition Studia psychologica: časopis pre základný výskum v psychologických vedách, Bratislava, Slovak Academic Press, 2009, 0039-3320.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Impact factor Impact factor: 0.175
RIV identification code RIV/00216224:14230/09:00035743
Organization unit Faculty of Social Studies
UT WoS 000268734800007
Keywords (in Czech) zvládání zátěže; coping; stres; transakční přístup; vývojová změna; struktura
Keywords in English coping; stress; transactional approach; development; change; structure
Tags change, coping, development, stress, structure, transactional approach
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D., učo 19783. Changed: 6/10/2009 14:09.
Abstract
Developmental research of coping assumes not only the observation of quantitative changes in the use of individual strategies or occurrence of various types of responses, but also the changes in the structure of coping. Present study focuses on the structure of coping and its changes during adolescence from a transactional approach; that is with a view to the interdependent relationship between stress and coping and at the mutual connections between the various responses to stress, given their parallel or sequential occurrence. The shifts that occur during adolescence are viewed in part from an analysis factor derived from a range of problems and responses, and in part through the help of structural models of the problems and the responses to them within two age groups. The data comes from 403 thirteen-year-old and 248 fifteen-year-old adolescents, longitudinally observed within the framework of the Czech part of the ELSPAC study.
Abstract (in Czech)
Vývojově psychologický výzkum zvládání zátěže předpokládá nejen sledování kvantitativních změn v používání individuálních strategií nebo výskytu různých typů reakcí an problém, ale také sledování změn ve struktuře zvládání. Studie se proto zaměřuje na strukturu zvládání a její změny během adolescence, a to z transakční perspektivy, tj. s přihlédnutím k vzájemné závislosti mezi stresem a zvládáním. Změny, k nimž na individuální úrovni ve způsobech zvládání zátěže v adolescenci dochází, jsou zachyceny zčásti prostřednictvím faktorů odvozených z široké palety problémů a reakcí na ně a zčásti prostřednictvím strukturních modelů problémů a reakcí na ně ve dvou věkových skupinách. Data pocházejí od 403 třináctiletých a 248 patnáctiletých adolescentů longitudinálně sledovaných v rámci české studie ELSPAC.
Links
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 13/5/2024 21:00