POL, Milan, Lenka HLOUŠKOVÁ, Petr NOVOTNÝ and Martin SEDLÁČEK. Critical Incidents in Professional Paths of Headteachers (Examples from the Czech Republic). In Coherence, co-operation and quality in guidance and counselling. International conference. 2009.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Critical Incidents in Professional Paths of Headteachers (Examples from the Czech Republic)
Name in Czech Kritické momenty v profesní dráze ředitelů škol (příklady z České republiky)
Authors POL, Milan (203 Czech Republic, guarantor), Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Czech Republic), Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic) and Martin SEDLÁČEK (203 Czech Republic).
Edition Coherence, co-operation and quality in guidance and counselling. International conference, 2009.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Finland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/09:00029346
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Profesní dráha; kritická událost; vzdělávací potřeba, ředitel školy
Keywords in English Professional path; critical incident; educational need; headteacher
Tags critical incident, educational need, headteacher, Professional path
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D., učo 6906. Changed: 28/3/2010 12:07.
Abstract
The objective of the paper is to identify critical incidents in the course of the professional path of Czech elementary school (6-15) headteachers. Critical incidents are analyzed using the life story method. For the purpose of this paper, paths of headteachers was followed only from secondary school graduation to the first stage of headteacher position. Within this period, several key critical incidents were revealed, in the following order: choice of studies programme master degree, the experience of professional fulfilment, invitation to position, succession to the position, acceptance of a career change. These events were used as a basis for specifying the educational needs of headteachers regarding support of career management skills. Our data pointed to the important finding that educational needs of headteachers for career management skills development is limited by the very fact that their professional path are in education.
Abstract (in Czech)
Cílem příspěvku je identifikovat kritické události v průběhu profesionální dráhy ředitelů českých základních škol(6-15). Kritické události rozkrýváme prostřednictvím metody životního příběhu. Vývoj profesní dráhy ředitelů škol časově omezujeme na období od konce střední školy až po první fázi výkonu ředitelské funkce. V rámci tohoto období se vyjevilo několik zásadních událostí a to v následující posloupnosti: výběr vysoké školy, pocit profesního naplnění, oslovení s nabídkou pozice ředitele, nástup do funkce ředitele, ztotožnění se s ředitelskou rolí. Na základě těchto událostí se pokusíme specifikovat potřeby ředitelů základních škol ve vztahu k podpoře dovedností kariérového managementu. Na základě našich dat se jeví jako zásadní zjištění, že profilace profesní dráhy ředitelů základních škol eliminuje potřebu rozvoje dovedností kariérového managementu ve vztahu k vlastní kariéře.
Links
GA406/07/0845, research and development projectName: Ředitelé českých škol a jejich životní a profesní dráha
Investor: Czech Science Foundation, Czech School Head Teachers and their Personal and Professional Path Developement
PrintDisplayed: 8/6/2024 09:35