PODHORNÁ-POLICKÁ, Alena. Dynamique socioculturelle et médias: causes et conséquences de la médiatisation de la "langue des jeunes". Écho des études romanes. České Budějovice: Filozofická fakulta Jihočeské univerzity, 2008, IV/2008, č. 2, s. 23-38. ISSN 1801-0865.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Dynamique socioculturelle et médias: causes et conséquences de la médiatisation de la "langue des jeunes"
Název česky Dynamika sociokulturního vývoje a média: příčiny a důsledky medializace "jazyka mládeže"
Název anglicky Sociocultural dynamics and the mass media: reasons and consequences of promotion of youth slang in the mass media
Autoři PODHORNÁ-POLICKÁ, Alena (203 Česká republika, garant).
Vydání Écho des études romanes, České Budějovice, Filozofická fakulta Jihočeské univerzity, 2008, 1801-0865.
Další údaje
Originální jazyk francouzština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/08:00025346
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky média; slang předměstské mládeže
Klíčová slova anglicky youth slang; mass media; French suburban areas
Štítky French suburban areas, Mass Media, youth slang
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D., učo 12093. Změněno: 1. 7. 2009 15:47.
Anotace
Le présent article apporte une analyse des points convergents pour tous les milieux des jeunes quant a l'émergence et la médiatisation des productions argotiques des jeunes. Dans la deuxieme partie, il cible des particularités proprement françaises qui ont favorisé l'intéret récent pour la problématique de la production langagiere des jeunes, notamment des banlieues sensibles.
Anotace česky
Příspěvek zkoumá vznik a medializaci slangových výrazů současné francouzské a české mládeže, zejména pak příčiny a negativní důsledky zájmu médií o slang předměstské mládeže ve Francii.
Anotace anglicky
This paper aims to analyse the reasons of an increasing promotion of youth slang in the mass media nowadays. Young people everywhere have similar psychological and sociological motivations to use nonstandard vocabulary and to create neologisms, but its mainly due to the sociocultural atmosphere in a society that this generational slang has begun to be highlighted in the mass media. The youth slang from French suburban areas is a particular case of a variety based on the social, ethnic and/or spatial marginality of its speakers. The two main results of the recent media interest in this slang are the integration of its vocabulary into a 'common slang' on the one hand and its disdain and the lack of understanding on the other hand.
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 04:24