PODHORNÁ-POLICKÁ, Alena. Dynamique socioculturelle et médias: causes et conséquences de la médiatisation de la "langue des jeunes" (Sociocultural dynamics and the mass media: reasons and consequences of promotion of youth slang in the mass media). Écho des études romanes. České Budějovice: Filozofická fakulta Jihočeské univerzity, 2008, IV/2008, No 2, p. 23-38. ISSN 1801-0865.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Dynamique socioculturelle et médias: causes et conséquences de la médiatisation de la "langue des jeunes"
Name in Czech Dynamika sociokulturního vývoje a média: příčiny a důsledky medializace "jazyka mládeže"
Name (in English) Sociocultural dynamics and the mass media: reasons and consequences of promotion of youth slang in the mass media
Authors PODHORNÁ-POLICKÁ, Alena (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Écho des études romanes, České Budějovice, Filozofická fakulta Jihočeské univerzity, 2008, 1801-0865.
Other information
Original language French
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/08:00025346
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) média; slang předměstské mládeže
Keywords in English youth slang; mass media; French suburban areas
Tags French suburban areas, Mass Media, youth slang
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D., učo 12093. Changed: 1/7/2009 15:47.
Abstract
Le présent article apporte une analyse des points convergents pour tous les milieux des jeunes quant a l'émergence et la médiatisation des productions argotiques des jeunes. Dans la deuxieme partie, il cible des particularités proprement françaises qui ont favorisé l'intéret récent pour la problématique de la production langagiere des jeunes, notamment des banlieues sensibles.
Abstract (in Czech)
Příspěvek zkoumá vznik a medializaci slangových výrazů současné francouzské a české mládeže, zejména pak příčiny a negativní důsledky zájmu médií o slang předměstské mládeže ve Francii.
Abstract (in English)
This paper aims to analyse the reasons of an increasing promotion of youth slang in the mass media nowadays. Young people everywhere have similar psychological and sociological motivations to use nonstandard vocabulary and to create neologisms, but its mainly due to the sociocultural atmosphere in a society that this generational slang has begun to be highlighted in the mass media. The youth slang from French suburban areas is a particular case of a variety based on the social, ethnic and/or spatial marginality of its speakers. The two main results of the recent media interest in this slang are the integration of its vocabulary into a 'common slang' on the one hand and its disdain and the lack of understanding on the other hand.
PrintDisplayed: 4/7/2024 02:48