Detailed Information on Publication Record
2008
Dynamique socioculturelle et médias: causes et conséquences de la médiatisation de la "langue des jeunes"
PODHORNÁ-POLICKÁ, AlenaBasic information
Original name
Dynamique socioculturelle et médias: causes et conséquences de la médiatisation de la "langue des jeunes"
Name in Czech
Dynamika sociokulturního vývoje a média: příčiny a důsledky medializace "jazyka mládeže"
Name (in English)
Sociocultural dynamics and the mass media: reasons and consequences of promotion of youth slang in the mass media
Authors
PODHORNÁ-POLICKÁ, Alena (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Écho des études romanes, České Budějovice, Filozofická fakulta Jihočeské univerzity, 2008, 1801-0865
Other information
Language
French
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/08:00025346
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
média; slang předměstské mládeže
Keywords in English
youth slang; mass media; French suburban areas
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 1/7/2009 15:47, doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D.
V originále
Le présent article apporte une analyse des points convergents pour tous les milieux des jeunes quant a l'émergence et la médiatisation des productions argotiques des jeunes. Dans la deuxieme partie, il cible des particularités proprement françaises qui ont favorisé l'intéret récent pour la problématique de la production langagiere des jeunes, notamment des banlieues sensibles.
In Czech
Příspěvek zkoumá vznik a medializaci slangových výrazů současné francouzské a české mládeže, zejména pak příčiny a negativní důsledky zájmu médií o slang předměstské mládeže ve Francii.
In English
This paper aims to analyse the reasons of an increasing promotion of youth slang in the mass media nowadays. Young people everywhere have similar psychological and sociological motivations to use nonstandard vocabulary and to create neologisms, but its mainly due to the sociocultural atmosphere in a society that this generational slang has begun to be highlighted in the mass media. The youth slang from French suburban areas is a particular case of a variety based on the social, ethnic and/or spatial marginality of its speakers. The two main results of the recent media interest in this slang are the integration of its vocabulary into a 'common slang' on the one hand and its disdain and the lack of understanding on the other hand.