Detailed Information on Publication Record
2005
Hospodaření katolického farního kléru na Moravě do Bílé hory
PUMPR, PavelBasic information
Original name
Hospodaření katolického farního kléru na Moravě do Bílé hory
Name in Czech
Hospodaření katolického farního kléru na Moravě do Bílé hory
Name (in English)
Financial Management of Catholic Parish Clergy in the pre-White-Mountain Moravia
Authors
PUMPR, Pavel
Edition
Pecunia nervus societatis Moravicae. Workshop, Brno, 21. listopadu 2005, 2005
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Vyžádané přednášky
Field of Study
60101 History
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
16. a 17. století; Morava; farní klérus; finanční hospodaření; každodenní život
Keywords in English
16th and 17th centuries; Moravia; parish clergy; finance management; everyday life
Tags
International impact
Změněno: 26/6/2009 12:19, Mgr. Pavel Pumpr, Ph.D.
V originále
Příspěvek věnuje pozornost způsobům, jakým faráři na předbělohorské Moravě získávali peníze na svou obživu, zejména v rámci svého působení v duchovní správě, prostřednictvím beneficia. Dále poukazuje na účely, ke kterým příslušníci farního kléru peníze ve svém každodenním životě využívali. Dochází k závěru, že peněžní hospodaření vyvádělo faráře z omezeného rámce kněžského působení a stavělo je do rozličných sociálních rolí, které ne vždy byly v souladu s jejich působením v duchovní správě.
In English
The author concentrates on the ways vicars in the pre-White-Mountain Moravia gained money for their living, particularly within the framework of church administration by means of a benefice. He also mentions the purposes for which parish clergy used the money in their everyday life. He concludes that finance management went far beyond the limited framework of vicars priestly activities and cast them in various social roles that did not always correspond with their work in church administration.
Links
MSM0021622426, plan (intention) |
|