BĚLKA, Luboš. Institution of Mongolian (Khalkha) Jibzundamba Khutugtu: Religion and Politics on the Treshold of the 21st Century. In Vasileva E. A. et al. (Eds.), Filosofija, religija i kultura stran Vostoka. Sankt-Petěrburg: Izd-tvo Sankt-Petěrburgskogo Universitěta, 2009, p. 309-316. ISBN 978-5-288-04831-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Institution of Mongolian (Khalkha) Jibzundamba Khutugtu: Religion and Politics on the Treshold of the 21st Century
Name in Czech Instituce mongolského (chalšského) bogdgegéna: Náboženství a politika ve Vnitřní Asii na prahu 21. století
Authors BĚLKA, Luboš (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Sankt-Petěrburg, Vasileva E. A. et al. (Eds.), Filosofija, religija i kultura stran Vostoka, p. 309-316, 8 pp. 2009.
Publisher Izd-tvo Sankt-Petěrburgskogo Universitěta
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher Russian Federation
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/09:00029381
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-5-288-04831-9
Keywords in English Mongolian (Khalkha) Bogdo Gegen; Religion and Politics; Inner Asia; Buddhism
Tags buddhism, Inner Asia, Mongolian (Khalkha) Bogdo Gegen, Religion and Politics
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Luboš Bělka, CSc., učo 1764. Changed: 26/6/2009 20:23.
Abstract
The traditional institution of Mongolian (Khalkha) Bogdo Gegen, i.e. the supreme representative and head of local Buddhist community (Sanskr. Sangha), went through many changes during the 20th century. The eighth representative of this institution, the Eighth Bogdo Gegen (Jibdzundamba Khutugtu ), became the first theocratic ruler of Mongolia following the establishment of an independent Mongolia in 1912 and de iure remained in power after the Bolshevik revolution. After his death in 1924, the Communist power banned the search of his successor (the new recognized rebirth, the ninth reincarnation) and thus the traditional line was to be interrupted. The fact that this had not happened became publicly known as late as in the beginning of the 1990s when the Tibetan exile government officially declared that the Ninth Bogdo Gegen was alive and that it had been necessary to withhold this fact for political reasons for as long as seventy years. This contribution was inspired by concrete historical events in Outer Mongolia (Khalkha), Tibet and China, which had decisive influence upon events concerning the last two Khalkha Bogdo Gegens.
Abstract (in Czech)
Příspěvek se zabývá rolí a pozicí tradiční instituce mongolského (chalšského) bogdgegéna, tj. hlavy místního buddhistického společenství. Tato instituce doznala ve 20. století zásadních proměn, které nebyly způsobeny vnitřní dynamikou sanghy, ale naopak byly zapřičiněny zvnějšku a byly motivovány politicky. Případ instituce bogdgegéna je modelovým příkladem zásahu politiky do vývoje náboženské struktury, zásahu do systému po staletí se vyvíjejícího. Tato intervence v první třetině 20. století pocházející především ze zahraničí byla natolik intenzivní a radikální, že vedla téměř k zániku náboženské instituce bogdgegénů. To se nakonec neuskutečnilo, 9. bogdgegén existuje, ale již nezaujímá v mongolské sangze svůj původní post. Její stávající hlavou je mongolský bandido chambolama, který se narozdíl od předchozích bogdgegénů obsazuje volbou, nikoliv tradičním rozpoznáním nového zrození, určením tulkua. Pozice 9. mongolského bogdgegéna tedy není mongolskými buddhisty jednoznačně přijímána.
Links
GA401/08/0762, research and development projectName: Božstva tibetských náboženství v religionistickém přístupu
Investor: Czech Science Foundation, Deities of Tibetan Religions: Approach of the Academic Studies of Religions
PrintDisplayed: 6/5/2024 07:30