2007
Centones: Recycled Art or the Embodiment of Absolute Intertextuality?
OKÁČOVÁ, MarieZákladní údaje
Originální název
Centones: Recycled Art or the Embodiment of Absolute Intertextuality?
Název česky
Centony: recyklované umění či ztělesnění absolutní intertextuality?
Autoři
OKÁČOVÁ, Marie (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Laetae segetes iterum, 2007
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/07:00028080
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
antický cento; intertextualita
Klíčová slova anglicky
ancient cento; intertextuality
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 7. 12. 2012 20:07, Mgr. Marie Okáčová, Ph.D.
V originále
The paper discusses the controversy over literary legitimacy of the late antique centos, i.e. patchwork poems composed of quotations from Homer or Virgil. A succinct historical overview of the cento poetry is followed by a commentary on the cento poetics articulated by Ausonius in his prefatory letter to the Cento Nuptialis. Further, the author presents some of the characteristic examples of cento criticism. The modes of production of the cento texts are consequently examined from the perspective of modern reception theories, the poststructuralist concept of intertextuality, and, last but not least, the Saussurean differential theory of language. The author comes to the conclusion that the cento is actually a highly innovative and perfectly legitimate literary form.
Česky
Článek se věnuje problematice literární hodnoty pozdně antických centonů - básní složených z citátů z Vergilia či Homéra. Po stručném historickém přehledu centonární poezie následuje komentář k centonární poetice, jak ji formuloval Ausonius v úvodním dopise ke své skladbě Cento nuptialis. Autorka dále uvádí několik typických příkladů kritiky centonů. Proces skládání centonů je následně analyzován z hlediska moderních recepčních teorií, poststrukturalistického konceptu intertextuality a v neposlední řadě i v kontextu saussurovské diferenční teorie jazyka. Autorka dospívá k závěru, že centony představují vysoce inovativní a zcela legitimní literární formu.
Návaznosti
MSM0021622435, záměr |
|