D 2009

Between the Worlds of the Disabled and the Healthy: A Narrative Analysis of Autobiographical Conversation

CHRZ, Vladimír, Ivo ČERMÁK and Dušana CHRZOVÁ

Basic information

Original name

Between the Worlds of the Disabled and the Healthy: A Narrative Analysis of Autobiographical Conversation

Name in Czech

Mezi světem tělesně postižených a světem zdravých: narativní analýza autobiografických rozhovorů

Authors

CHRZ, Vladimír, Ivo ČERMÁK and Dušana CHRZOVÁ

Edition

Huddersfield, UK, In D. Robinson, P. Fisher, Yeadon-Lee, T., Robinson, S.J., Woodcock,P. (eds), Narrative, Memory, and Identities, p. 11-19, 9 pp. 2009

Publisher

Huddersfield University

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

978-1-86218-073-4

Keywords (in Czech)

rodiče; tělesně postižené dítě; autobiografický rozhovor; narativní analýza

Keywords in English

parents; physically handicaped child; autobiographical interview; narrative analysis

Tags

autobiographical interview, narrative analysis, parents, physically handicaped child

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 27/6/2009 20:31, prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.

Abstract

ORIG CZ

V originále

The paper represents a methodological reflection of research, that studied the parents experience of physically handicapped children. Hermeneutic narrative approach was used as a theoretical and methodological background for this study. The sample consisted of 10 parents of physically handicapped children. The research was based on autobiographical interviews that were facilitated by the life-line method. The authors mainly focused on the progress from the data collecting to the emersion of relevant narrative categories. Agency and positioning are explored in detail.

In Czech

Příspěvek je metodologickou reflexí výzkumu, jehož cílem je porozumět zkušenosti rodičů tělesně postižených dětí. Teoretickým a metodologickým nástrojem vedoucím k tomuto cíli je hermeneuticko-narativní přístup. Vzorek zkoumaných osob tvoří 10 rodičů tělesně postižených dětí. Výzkum je založen na autobiografických rozhovorech, které jsou facilitovány metodou čáry života. Příspěvek věnuje pozornost klíčové fázi tohoto typu výzkumů, kterou představuje postup od sebraných dat k vynoření relevantních kategorií narativní analýzy.

Links

AV0Z70250504, plan (intention)
Name: Člověk v kontextech celoživotního vývoje
GA406/06/1577, research and development project
Name: Analýza textu jako výzkumný a diagnostický nástroj
Displayed: 28/10/2024 23:08