MAREŠ, Jiří. PSYCHOSOCIAL SCHOOL CLIMATE - AN IMPORTANT INDICATOR OF SCHOOL HEALTH STATE. In ŘEHULKA, Evžen. SCHOOL AND HEALTH 21(1), VOLS 1 AND 2. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2006, p. 171-200. ISBN 978-80-7315-119-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name PSYCHOSOCIAL SCHOOL CLIMATE - AN IMPORTANT INDICATOR OF SCHOOL HEALTH STATE
Name in Czech PSYCHOSOCIÁLNÍ KLIMA ŠKOLY DŮLEŽITÝ UKAZATEL ZDRAVOTNÍHO STAVU ŠKOLY
Authors MAREŠ, Jiří (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Brno, SCHOOL AND HEALTH 21(1), VOLS 1 AND 2, p. 171-200, 30 pp. 2006.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/06:00028085
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-119-5
UT WoS 000264731000009
Keywords (in Czech) klima školy, diagnostika klimatu školy, výzkum klimatu školy, negativní klima, pozitivní klima, intervence
Keywords in English school climate; assessment of school climate; research of school climate; negative climate; positive climate; interventions
Tags assessment of school climate, interventions, negative climate, positive climate, research of school climate, school climate
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Dušan Kalášek, učo 56477. Changed: 28/6/2009 14:19.
Abstract
The survey study consists of five parts. In the introduction the author summarises various approaches of investigating the school climate and specifies the used terminology: school environment, school climate, school atmosphere. In the second part he discusses the issues connected with conceiving the school climate as a specific psychosocial phenomenon. Here he mentions subjectivity, group-formation, communicativeness, social constructiveness. The third part in-detail deals with methodological problems in investigating the psychosocial school climate and points out why serious climate research is so difficult. The fourth part deals with negative school climate and with possible interventions that would correct the unfavourable situation. The fifth part concentrates at a positive school climate and interventions following
Abstract (in Czech)
Přehledová studie sestává z pěti částí. V úvodu autor shrnuje rozdílné přístupy ke zkoumání klimatu školy a zpřesňuje používanou terminologii: prostředí školy, klima školy, atmosféra školy. Ve druhé části diskutuje problémy spojené s pojímáním klimatu školy jako specifického psychosociálního jevu. Zmiňuje subjektivnost, skupinovost, sdílnost, sociální konstruovanost. Třetí část detailně probírá metodologické problémy při zkoumání psychosociálního klimatu školy a ukazuje, proč jsou seriózní výzkumy klimatu tak obtížné. Čtvrtá část se zajímá o negativní klima školy a možné intervence, které by nepříznivý stav napravily. Pátá část se soustřeďuje na pozitivní klima školy a intervence na něj navazující.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 18/7/2024 12:22