PITNER, Tomáš and Jaroslav ŠKRABÁLEK. Nové přístupy k výuce předmětů softwarového vývoje (New approaches of teaching software engineering courses). In Tvorba Softwaru 2009. Ostrava: VŠB Technická univerzita Ostrava, 2009, 161 pp. ISBN 978-80-248-2012-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Nové přístupy k výuce předmětů softwarového vývoje
Name (in English) New approaches of teaching software engineering courses
Authors PITNER, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor) and Jaroslav ŠKRABÁLEK (203 Czech Republic).
Edition Ostrava, Tvorba Softwaru 2009, 161 pp. 2009.
Publisher VŠB Technická univerzita Ostrava
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14330/09:00036116
Organization unit Faculty of Informatics
ISBN 978-80-248-2012-5
Keywords (in Czech) výuka vývojářů software, přístup orientovaný na člověka, student, vyučující, kongruence, akceptace, empatie, Rogers
Keywords in English education of SW developers Person centered approach student teacher congruency acceptance empathy Rogers
Tags Reviewed
Changed by Changed by: RNDr. Jaroslav Škrabálek, MBA, učo 120773. Changed: 22/10/2009 00:51.
Abstract
Článek popisuje motivaci, proč uplatňovat v technickém vzdělávání - při výchově softwarového inženýra - humanistické psychologické přístupy - konkrétně přístup orientovaný na člověka (Person-Centered Approach, PCA) zavedený v psychologii 50. let Rogersem. Na základě průzkumů zdůvodňuje, jaký profil absolventa je praxí žádán, jakou roli zde hrají transverzální kompetence (soft-skills) a jak je cíleně pěstovat. Uvádí zkušenosti z konkrétních kurzů jak v Česku (FI MU v Brně), tak na Vídeňské univerzitě. Popisuje případovou studii zavádění prvků PCA do dalších předmětů na FI MU.
Abstract (in English)
The article describes a motivation about applying humanistic psychological approaches in education of software engineer. Especially Person-Centred Approach (PCA) introduced by Rogers in 50's psychology is described. We substantiate desired profile of graduate in practice on the basis of surveys and researches, what is the role of transversal competencies (Soft-Skills) and how we can enhance them. The article introduces experiences from concrete courses both in Czech Republic (Faculty of Informatics, Masaryk University - FI MU) and University of Vienna. It describes case study of PCA implementation to others subjects at FI MU.
PrintDisplayed: 31/8/2024 12:44