PODHORNÁ-POLICKÁ, Alena and Anne-Caroline FIÉVET. Quand un nouveau mot devient identitaire pour les jeunes: le cas de 'bolos' (When a new word becomes an identity marker for young people: a case study of 'bolos'). Online. Adolescence. Paris: L'esprit du Temps, 2009, vol. 27, No 4, p. 931-940. ISSN 0751-7696. [citováno 2024-04-24]
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Quand un nouveau mot devient identitaire pour les jeunes: le cas de 'bolos'
Name in Czech Když se nové slovo stává identitárním rysem mládeže: příklad lexému "bolos"
Name (in English) When a new word becomes an identity marker for young people: a case study of 'bolos'
Authors PODHORNÁ-POLICKÁ, Alena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Anne-Caroline FIÉVET (250 France)
Edition Adolescence, Paris, L'esprit du Temps, 2009, 0751-7696.
Other information
Original language French
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher France
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/09:00029398
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) mládežnický slang; identitární slova; francouzština; neologie; cirkulace inovací
Keywords in English youth slang; identitary words; French; neology; diffusion of innovations
Tags kontrola_RIV
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D., učo 12093. Changed: 29/3/2012 18:17.
Abstract
Nous présentons ici les résultats d'une enquete quantitative menée aupres de plus de 1200 locuteurs francophones, ciblés selon la tranche d'age 10-30 ans, qui a eu pour but de circonscrire la circulation, le sémantisme et les locuteurs qui utilisent le néologisme bolos. L'extension de l'usage de cet axiologique péjoratif de l'argot des cités de banlieue a l'argot commun des jeunes s'est opéré entre 2006 et 2008 ; on peut donc parler du passage d'un néologisme identitaire de type sociologique a un néologisme identitaire générationnel.
Abstract (in Czech)
Tento článek přináší výsledky kvantitativního výzkumu identitárního slova "bolos" na vzorku více než 1200 frankofonních respondentů, zúžené na věkovou skupinu 10-30 let. Výzkum měl za cíl zmapovat cirkulaci a možné významy tohoto neologismu, jehož šíření ze slangu předměstských čtvrtí do obecného slangu mládeže pozorujeme v letech 2006 až 2008.
Abstract (in English)
Describing the usage, meaning, and users of the French neologism 'bolos',this study presents the results of a quantitative investigation carried out on a sample of more than 1200 francophone speakers within the age bracket of 10-30 years of age. The extension of usage of this insult from suburban slang into commonly used youth slang took place between 2006 and 2008; we can thus speak about a passage of an identity-marking neologism of a sociological type to a neologism which marks identity with respect to one's age.
Links
GP405/09/P307, research and development projectName: Expresivita ve slangu mládeže na pozadí hledání vlastní a skupinové identity
Investor: Czech Science Foundation, Expressivity in Youth Slang on the Backround of the Quest for Individual and Groupal Identity
PrintDisplayed: 24/4/2024 07:02