J 2009

Quand un nouveau mot devient identitaire pour les jeunes: le cas de 'bolos'

PODHORNÁ-POLICKÁ, Alena and Anne-Caroline FIÉVET

Basic information

Original name

Quand un nouveau mot devient identitaire pour les jeunes: le cas de 'bolos'

Name in Czech

Když se nové slovo stává identitárním rysem mládeže: příklad lexému "bolos"

Name (in English)

When a new word becomes an identity marker for young people: a case study of 'bolos'

Authors

PODHORNÁ-POLICKÁ, Alena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Anne-Caroline FIÉVET (250 France)

Edition

Adolescence, Paris, L'esprit du Temps, 2009, 0751-7696

Other information

Language

French

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60200 6.2 Languages and Literature

Country of publisher

France

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/09:00029398

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

mládežnický slang; identitární slova; francouzština; neologie; cirkulace inovací

Keywords in English

youth slang; identitary words; French; neology; diffusion of innovations

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 29/3/2012 18:17, doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D.

Abstract

V originále

Nous présentons ici les résultats d'une enquete quantitative menée aupres de plus de 1200 locuteurs francophones, ciblés selon la tranche d'age 10-30 ans, qui a eu pour but de circonscrire la circulation, le sémantisme et les locuteurs qui utilisent le néologisme bolos. L'extension de l'usage de cet axiologique péjoratif de l'argot des cités de banlieue a l'argot commun des jeunes s'est opéré entre 2006 et 2008 ; on peut donc parler du passage d'un néologisme identitaire de type sociologique a un néologisme identitaire générationnel.

In Czech

Tento článek přináší výsledky kvantitativního výzkumu identitárního slova "bolos" na vzorku více než 1200 frankofonních respondentů, zúžené na věkovou skupinu 10-30 let. Výzkum měl za cíl zmapovat cirkulaci a možné významy tohoto neologismu, jehož šíření ze slangu předměstských čtvrtí do obecného slangu mládeže pozorujeme v letech 2006 až 2008.

Links

GP405/09/P307, research and development project
Name: Expresivita ve slangu mládeže na pozadí hledání vlastní a skupinové identity
Investor: Czech Science Foundation, Expressivity in Youth Slang on the Backround of the Quest for Individual and Groupal Identity