ADAMEC, Petr. Vzdělávání pedagogických pracovníků jako součást celoživotního vzdělávání v ČR (Education of pedagogic workers as part of lifelong learning in Czech republic). doc.PhDr.Jiří Škoda, Ph.D., doc.PaedDr.Pavel Doulík, Ph.D. In Pomáhající profese v reflexi aktuálních společenských proměn. první. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP, Ústí nad Labem, 2009, p. 9-17, 8 pp. ISBN 978-80-7414-123-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vzdělávání pedagogických pracovníků jako součást celoživotního vzdělávání v ČR
Name (in English) Education of pedagogic workers as part of lifelong learning in Czech republic
Authors ADAMEC, Petr (203 Czech Republic, guarantor).
doc.PhDr.Jiří Škoda, Ph.D., doc.PaedDr.Pavel Doulík, Ph.D.
Edition první. Ústí nad Labem, Pomáhající profese v reflexi aktuálních společenských proměn, p. 9-17, 8 pp. 2009.
Publisher Pedagogická fakulta UJEP, Ústí nad Labem
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14330/09:00036146
Organization unit Faculty of Informatics
ISBN 978-80-7414-123-2
Keywords (in Czech) Celoživotní vzdělávání, další vzdělávání učitelů, pedagogičtí pracovníci, pedagogické fakulty; počty účastníků; počty programů; nabídka programů; legislativní rámec
Keywords in English Lifelong learning; further training of teachers; pedagogic workers; faculties of education; numbers of participants; numbers of programs; offer of programs; legislative framework
Tags faculties of education, further training of teachers, legislative framework, lifelong learning, numbers of participants, numbers of programs, offer of programs, pedagogic workers
Changed by Changed by: Mgr. Petr Adamec, Ph.D., učo 107151. Changed: 1/7/2009 12:45.
Abstract
Jedním z klíčových momentů pro zaměstnatelnost a následný produktivní život člověka, je dnes úspěšné celoživotní učení, které je současně příležitostí pro seberealizaci a osobnostní rozvoj. Toto tvrzení platí samozřejmě i pro učitelskou profesi, na kterou jsou kladeny velké nároky jak z hlediska potřebných znalostí a dovedností, které lze získat mnohdy až dlouholetou praxí, tak z hlediska psychologického. Programy celoživotního vzdělávání zažívají v současné době velký rozmach a jsou poskytovány jak vysokými školami, tak soukromými vzdělávacími institucemi. Cílem příspěvku je seznámit čtenáře s výsledkem krátkého průzkumu zaměřeného na nabídku programů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků na pedagogických fakultách v České republice. Nezbytnou součástí je informace o aktuálním legislativního rámci upravujícím tuto oblast jakož i orientační počty nabízených programů a účastníků v současné době tyto programy navštěvujících.
Abstract (in English)
Presently, the effective long-life education is the pivotal element for employability and subsequent fruitful life of man. Long-life education is also an opportunity for self-fulfilment and personality development. This statement is obviously valid also for teachers, who are required to have extensive knowledge and skills, which are attainable during long time practise, and also to have mental qualities. Nowadays, the long-life educational courses prosper immensely and they are offered by universities and private educational institutions. In this contribution I would like to report the results of my short research, which targeted the courses for further training of teachers offered by faculties of Education in the Czech republic. Inevitable part of the contribution is information about up-to-date legislation on this sphere as well as approximate numbers of offered courses and participants attending presently these courses.
PrintDisplayed: 6/7/2024 05:24