KNECHT, Petr and Hana SVATOŇOVÁ. Mapová zobrazení a kartografické dovednosti jako předmět pedagogického výzkumu. (Maps and maps skills as an educational research object). In Geodny Liberec 2008 sborník příspěvků. 1st ed. Liberec: Technická univerzita v Liberci. 8 pp. ISBN 978-80-7372-443-6. 2009.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Mapová zobrazení a kartografické dovednosti jako předmět pedagogického výzkumu.
Name (in English) Maps and maps skills as an educational research object
Authors KNECHT, Petr (203 Czech Republic, guarantor) and Hana SVATOŇOVÁ (203 Czech Republic).
Edition 1. vyd. Liberec, Geodny Liberec 2008 sborník příspěvků. 8 pp. 2009.
Publisher Technická univerzita v Liberci
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/09:00036159
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7372-443-6
Keywords (in Czech) didaktika geografie, dětská kartografie, kartografické dovednosti, mapy
Keywords in English geography teaching and learning; educational research; educational cartography; map skills; maps
Tags educational cartography, educational research, geography teaching and learning, map skills, Maps
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D., učo 53924. Changed: 2/7/2009 12:49.
Abstract
Příspěvek je přehledovou studií shrnující výzkumy mapových zobrazení a práce s mapou v kontextu geografického vzdělávání. Ze studie vyplývá, že didaktika geografie v této oblasti disponuje množstvím domácích i zahraničních výzkumů. Závěry těchto výzkumů je možné využít jednak v teoretické rovině jako východisko pro realizaci dalších výzkumných šetření a jednak v praktické rovině jako vodítko pro zvyšování kvality vyučování a učení školní geografie. Autoři v závěru uvádějí hlavní poznatky, které na podkladu prezentovaných výzkumů přispívají k rozvoji teoretické výbavy didaktiky geografie.
Abstract (in English)
The paper is a review study which summarises educational cartography research. The contribution emerges that the theory of geography learning and teaching keeps many studies at disposal in this field. It is possible to use findings of these studies in both theoretical and practical way. In the theoretical way it is possible to use the findings as a base for educational cartography further research and in the practical way as a guideline for improving learning and teaching in school geography. The authors conclude the main aspects of reviewed studies that contribute to the development of geography learning and teaching theory.
Links
LC06046, research and development projectName: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling
PrintDisplayed: 19/4/2024 06:04