D 2009

Mapová zobrazení a kartografické dovednosti jako předmět pedagogického výzkumu.

KNECHT, Petr and Hana SVATOŇOVÁ

Basic information

Original name

Mapová zobrazení a kartografické dovednosti jako předmět pedagogického výzkumu.

Name (in English)

Maps and maps skills as an educational research object

Authors

KNECHT, Petr (203 Czech Republic, guarantor) and Hana SVATOŇOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Liberec, Geodny Liberec 2008 sborník příspěvků. 8 pp. 2009

Publisher

Technická univerzita v Liberci

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/09:00036159

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7372-443-6

Keywords (in Czech)

didaktika geografie, dětská kartografie, kartografické dovednosti, mapy

Keywords in English

geography teaching and learning; educational research; educational cartography; map skills; maps

Tags

Reviewed
Změněno: 2/7/2009 12:49, doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek je přehledovou studií shrnující výzkumy mapových zobrazení a práce s mapou v kontextu geografického vzdělávání. Ze studie vyplývá, že didaktika geografie v této oblasti disponuje množstvím domácích i zahraničních výzkumů. Závěry těchto výzkumů je možné využít jednak v teoretické rovině jako východisko pro realizaci dalších výzkumných šetření a jednak v praktické rovině jako vodítko pro zvyšování kvality vyučování a učení školní geografie. Autoři v závěru uvádějí hlavní poznatky, které na podkladu prezentovaných výzkumů přispívají k rozvoji teoretické výbavy didaktiky geografie.

In English

The paper is a review study which summarises educational cartography research. The contribution emerges that the theory of geography learning and teaching keeps many studies at disposal in this field. It is possible to use findings of these studies in both theoretical and practical way. In the theoretical way it is possible to use the findings as a base for educational cartography further research and in the practical way as a guideline for improving learning and teaching in school geography. The authors conclude the main aspects of reviewed studies that contribute to the development of geography learning and teaching theory.

Links

LC06046, research and development project
Name: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling