Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{840034, author = {Klapetek, Martin}, article_location = {Pardubice}, article_number = {1}, keywords = {Islam; Germany; Austria; Public Schools; Education}, language = {cze}, issn = {1803-2443}, journal = {Pantheon. Religionistické studie.}, title = {Islám jako součást vyučování na německých a rakouských státních školách}, volume = {VI.}, year = {2010} }
TY - JOUR ID - 840034 AU - Klapetek, Martin PY - 2010 TI - Islám jako součást vyučování na německých a rakouských státních školách JF - Pantheon. Religionistické studie. VL - VI. IS - 1 SP - 71-84 EP - 71-84 PB - Univerzita Pardubice SN - 18032443 KW - Islam KW - Germany KW - Austria KW - Public Schools KW - Education N2 - S ohledem na demografickou proměnu vyznavačů islámu v Německu a fungováním koránských kurzů se dlouhodobě diskutují otázky spojené s výukou islámu na stáních školách. Jedním z výsledků tohoto procesu bylo i prohlášení spolkového ministra vnitra Wolfganga Schäubla (CDU) z března 2008. Podle něj se islám má v budoucnosti stát vedle dosavadní výuky křesťanství nebo judaismu volitelným předmětem v rámci vyučování náboženství na německých státních školách. Oproti Rakousku, kde má islám v posledních desetiletích své místo ve vzdělávacím procesu, mají v Německu se zvládnutím současné situace daleko věští obtíže. Nejde jen o daleko vyšší počty žáků a studentů, kteří mají zájem výuku islámu navštěvovat a o nedostatek kvalifikovaných pedagogů. Základním problémem je to, že ze strany státu není uznáno některé z muslimských náboženských společenství jako představitel islámu. Projevuje se zde jeden z paradoxů historie. Zahraniční politika Rakouska-Uherska, která vedla v roce 1878 k okupaci Bosny a Hercegoviny a posléze k její anexi v roce 1908, nastartovala zcela odlišný vývoj než v sousedním Německu. Díky tomuto procesu získali muslimové již od roku 1912 status náboženské společnosti, který si uchovali i po rozpadu podunajské monarchie v roce 1918. Tato situace se promítla také do vzdělávání. Do obou zemí od začátku 60. let 20. stol. přicházeli zahraniční dělníci a to později i z muslimských zemí. Jejich potomci - nynější mladí studenti se zájmem o výuku islámu - přesto mají v Rakousku i v Německu naprosto odlišné možnosti. ER -
KLAPETEK, Martin. Islám jako součást vyučování na německých a rakouských státních školách (Islam as Part of Education at Public Schools in Germany and Austria). \textit{Pantheon. Religionistické studie.}. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2010, VI., No~1, p.~71-84. ISSN~1803-2443.
|