Čítanie ako metafora interpretácie skutočnosti
TIMKO, Marek. Čítanie ako metafora interpretácie skutočnosti (The Lecture as a Metaphor of Reality Interpretation). In Kniha ve 21. století: "Společnost a četba". Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2009, p. 151-159. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Čítanie ako metafora interpretácie skutočnosti |
Name in Czech | Čtení jako metafora interpretace skutečnosti |
Name (in English) | The Lecture as a Metaphor of Reality Interpretation |
Authors | TIMKO, Marek. |
Edition | Opava, Kniha ve 21. století: "Společnost a četba" p. 151-159, 9 pp. 2009. |
Publisher | Slezská univerzita v Opavě |
Other information | |
---|---|
Original language | Slovak |
Type of outcome | Proceedings paper |
Field of Study | 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
Organization unit | Faculty of Economics and Administration |
Keywords (in Czech) | Čtení; metafora; interpretace skutečnosti; galileovsko-newtonovské paradigma; evoluční gnozeologie; evoluční ontologie |
Keywords in English | Lecture; metaphor; interpretation of reality; galileo-newtonian paradigm; evolutionary gnoseology; evolutionary ontology |
Changed by | Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 15/4/2014 10:13. |
Abstract |
---|
Autor v príspevku poukazuje na možné chápanie "čítania" ako metafory (nielen filozofickej) interpretácie skutočnosti. Všíma si dôsledky galileovsko-newtonovskej paradigmy pri interpretácii prírody ako "knihy písanej jazykom matematiky". Z pohľadu evolučnej gnozeológie si všíma tri "čítania" skutočnosti (genetické, epigenetické, pojmové) a z pozície evolučnej ontológie interpretuje čítanie (textu) ako pohyb od pásivneho sociokultúrneho genómu k aktívnemu sociokultúrnemu genómu. |
Abstract (in Czech) |
---|
Autor v příspěvku poukazuje na možné chápání "čtení" jako metafory (nejen filozofické) interpretace skutečnosti. Všímá si důsledky galileovsko-newtonovského paradigmatu při interpretaci přírody jako "knihy psané jazykem matematiky". Z pohledu evoluční gnozeologie si všímá tři "čtení" skutečnosti (genetické, epigenetické, pojmové) a z pozice evoluční ontologie interpretuje čtení (textu) jako pohyb od pásívního sociokulturního genomu k aktívnímu sociokulturnímu genomu . |
Abstract (in English) |
---|
The author of the article points out one of the possible understandings of reading as a metaphor - not just philosophical - of reality interpretation. He pays attention to the consequences of the galileo-newtonian paradigm that interprets nature as a book written in the language of mathematics. From the viewpoint of evolutionary gnoseology he refers to three categories of reading (genetic, epigenetic and conceptual). Considering evolutionary ontology standpoint he interprets reading as a motion from the passive towards the active sociocultural genome. |
PrintDisplayed: 16/10/2024 17:47