PRŮCHA, Jan and Roman ŠVAŘÍČEK. Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu (The Ethical Code of Czech Educational Sciences and Research). Pedagogická orientace. Brno: ČSPd - Konvoj, 2009, vol. 19, No 2, p. 89-105, 12 pp. ISSN 1211-4669.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu
Name in Czech Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu
Name (in English) The Ethical Code of Czech Educational Sciences and Research
Authors PRŮCHA, Jan (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Roman ŠVAŘÍČEK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Pedagogická orientace, Brno, ČSPd - Konvoj, 2009, 1211-4669.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Fulltext
RIV identification code RIV/00216224:14210/09:00036493
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) AERA; BERA; ČAPV; kvalitativní výzkum; etický kodex; pedagogická věda; pedagogický výzkum; publikování výzkumných výsledků; realizace výzkumu
Keywords in English AERA; BERA; CERA; qualitative research; ethical guidelines; educational sciences; educational research; reporting of outcomes; publishing; research process
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Roman Švaříček, Ph.D., učo 12302. Changed: 31/1/2012 21:35.
Abstract
Stať objasňuje problematiku etického kodexu, která dosud není v české pedagogické vědě začleněna. Přitom s rostoucím počtem výzkumných prací a s aplikací mnoha nových přístupů a metod se zvyšuje riziko narušování morálních norem a pravidel, jak při realizaci výzkumu, tak při publikování jeho výsledků. Autoři proto argumentují, že i v české pedagogické vědě je žádoucí zformulovat a přijmout etický kodex. Odkazují přitom na etické kodexy v zahraničním pedagogickém výzkumu a formulují první návrh etických pravidel pro český pedagogický výzkum.
Abstract (in English)
The paper describes issues of ethical guidelines and code of conduct which is not integrated part of Czech educational science yet. Growing number of publications of research outcomes and a number of application of new techniques and methods is seen as a risk of breaking the ethical norms and principles during research and reporting of outcomes. It is argued that Czech educational science needs to create and adopt ethical code of conduct. Authors draw up first ethical guidelines for Czech educational science with use of foreign ethical codes of conduct.
PrintDisplayed: 24/4/2024 18:55