KACHLÍK, Petr and Marie HAVELKOVÁ. Implementation of Minimal preventive programme in primary and secondary school conditions. In ŘEHULKA, E. et al. (Ed.). School and Health 21: Topical Issues in Health Education. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2009, p. 209-217. ISBN 978-80-210-4930-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Implementation of Minimal preventive programme in primary and secondary school conditions
Name in Czech Realizace Minimálního preventivního programu v podmínkách základní a střední školy
Authors KACHLÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor) and Marie HAVELKOVÁ (203 Czech Republic).
Edition 1. vyd. Brno, ŘEHULKA, E. et al. (Ed.). School and Health 21: Topical Issues in Health Education, p. 209-217, 9 pp. 2009.
Publisher Masarykova univerzita Brno
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 30000 3. Medical and Health Sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/09:00036499
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-4930-7
Keywords (in Czech) Minimální preventivní program; škola; žák; prevence; komunita; závislost
Keywords in English Minimal preventive programme; school; pupil; prevention; community; addiction
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Changed: 26/3/2010 20:06.
Abstract
The Minimal preventive programme (MPP) represents a key device to implement prevention in education in the primary, secondary and special school conditions. The problems of habit-forming substations usage and addiction behaviour are a part of serious forms of social pathology, children and adolescents are an important risk group. This contribution informs about selected projects that are in motion under the terms of MPP in schools, further information is about the questionnaire survey implemented in 26 schools in the Czech Republic and aimed at the MPP characterization and evaluation. The study conveyed a result that preventive programmes in schools should be oriented and directed to pupils studying all the grades of schools, their realization should step not only into the lessons, but also into the childrens free time activities, every child needs an individual approach, the cooperation with parents and their knowledge ability should not be neglected, it is purposeful to outline the prevention as a matter of community with state and other subjects connection, and to use the interactive methods.
Abstract (in Czech)
Minimální preventivní program (MPP) představuje klíčový nástroj k realizaci prevence ve školství v podmínkách základních, středních a speciálních škol. Problematika zneužívání návykových látek a návykového chování patří k závažným formám sociálních patologií, děti a mladiství jsou významnými rizikovými skupinami. Příspěvek informuje o vybraných projektech, které v rámci MPP na školách probíhají, dále o dotazníkovém šetření uskutečněném ve 26 školách v ČR a zaměřeném na charakteristiku a hodnocení chodu MPP. Ze studie vyplynulo, že preventivní projekty na školách by měly být cíleny a určeny pro žáky všech stupňů, jejich realizace by měla zasahovat nejen do výuky, ale též do volnočasových aktivit dětí. Každé dítě vyžaduje individuální přístup, nesmí se zapomínat na spolupráci s rodiči a jejich dobrou informovanost, je účelné koncipovat prevenci jako komunitní se zapojením státních i nestátních subjektů, využívat interaktivních postupů.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 13/5/2024 11:11