ŠMÍDOVÁ, Iva. Genderovaná volba práce: statusové šance a vzdělávací rozhodovací strategie. Sociologický časopis/Czech Sociological Review. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2009, roč. 45, č. 4, s. 707-726. ISSN 0038-0288.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Genderovaná volba práce: statusové šance a vzdělávací rozhodovací strategie
Název anglicky Gendered Occupational Choice: Status Chances And Decission Strategies Concerning Education
Autoři ŠMÍDOVÁ, Iva (203 Česká republika, garant).
Vydání Sociologický časopis/Czech Sociological Review, Praha, Sociologický ústav AV ČR, 2009, 0038-0288.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor Impact factor: 0.562
Kód RIV RIV/00216224:14230/09:00029455
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
UT WoS 000269855200004
Klíčová slova česky mechanismy re/produkce genderové sociální struktury, horizontální a vertikální segregace vzdělání; horizontální a vertikální segregace trhu práce; vzdělanostní aspirace; volba vzdělání; rodičovský status a vzdělanostní aspirace
Klíčová slova anglicky mechanisms of re/production of gendered social structures; horizontal and vertical segregation of the labour market; educational aspirations; choice of education; parental status and educational aspirations
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: doc. PhDr. Iva Šmídová, Ph.D., učo 7385. Změněno: 11. 2. 2010 12:56.
Anotace
Stať přehledovou formou shrnuje teoretická východiska výzkumného projektu Volba vzdělání a anticipace šancí na trhu práce z genderové perspektivy (2006-2008), představuje hlavní výsledky provedených kvantitativních analýz sekundárních dat a nabízí syntézu těchto analýz pro další bádání v oblasti propojenosti šancí na trhu práce a systému vzdělávání, rodinných rozhodování a očekávaných genderových pozic ve společenské struktuře.
Anotace anglicky
The article provides an overview of the main theoretical approaches to research on educational choices and anticipated labour market opportunities from a gender perspective. It then presents the results of three quantitative analyses of secondary data. The objective is to help facilitate a complex understanding of the mechanisms of the reproduction of gendered social structures. The genderedness of the social institutions in the education system and the labour market in relation to the socialising trends in the family is described in three parts: 1) gender segregation in employment in the context of segregation in education; the author shows that the horizontal dimension of these social institutions plays a more significant role than the vertical dimension; 2) the factors that condition girls and boys educational aspirations and choice of schools; the author demonstrates how secondary school choices are gendered (though the analysis did not reveal the differences between the factors that influence girls and boys aspirations); 3) the factors that condition parents educational and class aspirations for their sons and daughters; the author uncovers several aspects of the socialising effect of the reproduction of the two traditional career trajectories based on gender. In conclusion, the article answers the question of how structurally gendered expectations cohere with individual career trajectories, and based on the three analyses formulates questions for further research and offers a revised theoretical conceptualisation of gender as an analytical category.
Návaznosti
GA403/06/0067, projekt VaVNázev: Volba vzdělání a anticipace šancí na pracovním trhu z genderové perspektivy
Investor: Grantová agentura ČR, Volba vzdělání a anticipace šancí na pracovním trhu z genderové perspektivy
MSM0021622408, záměrNázev: Reprodukce a integrace společnosti (Akronym: IVRIS)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Reprodukce a integrace společnosti
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 09:51