Detailed Information on Publication Record
2009
Genderovaná volba práce: statusové šance a vzdělávací rozhodovací strategie
ŠMÍDOVÁ, IvaBasic information
Original name
Genderovaná volba práce: statusové šance a vzdělávací rozhodovací strategie
Name (in English)
Gendered Occupational Choice: Status Chances And Decission Strategies Concerning Education
Authors
ŠMÍDOVÁ, Iva (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Sociologický časopis/Czech Sociological Review, Praha, Sociologický ústav AV ČR, 2009, 0038-0288
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50000 5. Social Sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impact factor
Impact factor: 0.562
RIV identification code
RIV/00216224:14230/09:00029455
Organization unit
Faculty of Social Studies
UT WoS
000269855200004
Keywords (in Czech)
mechanismy re/produkce genderové sociální struktury, horizontální a vertikální segregace vzdělání; horizontální a vertikální segregace trhu práce; vzdělanostní aspirace; volba vzdělání; rodičovský status a vzdělanostní aspirace
Keywords in English
mechanisms of re/production of gendered social structures; horizontal and vertical segregation of the labour market; educational aspirations; choice of education; parental status and educational aspirations
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 11/2/2010 12:56, doc. PhDr. Iva Šmídová, Ph.D.
V originále
Stať přehledovou formou shrnuje teoretická východiska výzkumného projektu Volba vzdělání a anticipace šancí na trhu práce z genderové perspektivy (2006-2008), představuje hlavní výsledky provedených kvantitativních analýz sekundárních dat a nabízí syntézu těchto analýz pro další bádání v oblasti propojenosti šancí na trhu práce a systému vzdělávání, rodinných rozhodování a očekávaných genderových pozic ve společenské struktuře.
In English
The article provides an overview of the main theoretical approaches to research on educational choices and anticipated labour market opportunities from a gender perspective. It then presents the results of three quantitative analyses of secondary data. The objective is to help facilitate a complex understanding of the mechanisms of the reproduction of gendered social structures. The genderedness of the social institutions in the education system and the labour market in relation to the socialising trends in the family is described in three parts: 1) gender segregation in employment in the context of segregation in education; the author shows that the horizontal dimension of these social institutions plays a more significant role than the vertical dimension; 2) the factors that condition girls and boys educational aspirations and choice of schools; the author demonstrates how secondary school choices are gendered (though the analysis did not reveal the differences between the factors that influence girls and boys aspirations); 3) the factors that condition parents educational and class aspirations for their sons and daughters; the author uncovers several aspects of the socialising effect of the reproduction of the two traditional career trajectories based on gender. In conclusion, the article answers the question of how structurally gendered expectations cohere with individual career trajectories, and based on the three analyses formulates questions for further research and offers a revised theoretical conceptualisation of gender as an analytical category.
Links
GA403/06/0067, research and development project |
| ||
MSM0021622408, plan (intention) |
|