HAVELKOVÁ, Marie, Petr KACHLÍK and Pavel MENŠÍK. Do School Workers Understand the Necessity of Health Education Field Independency in Teaching of Future Teachers ? In HORKÁ, H. et al. (Eds.). Anotace 5. Mezinárodní konference Škola a zdraví pro 21. století. 2009. ISBN 978-80-7392-098-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Do School Workers Understand the Necessity of Health Education Field Independency in Teaching of Future Teachers ?
Name in Czech Chápou pracovníci ve školství nutnost samostatnosti oboru Výchova ke zdraví ve výuce budoucích učitelů ?
Authors HAVELKOVÁ, Marie, Petr KACHLÍK and Pavel MENŠÍK.
Edition HORKÁ, H. et al. (Eds.). Anotace 5. Mezinárodní konference Škola a zdraví pro 21. století, 2009.
Other information
Original language English
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 30000 3. Medical and Health Sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7392-098-2
Keywords (in Czech) anketa; pedagogická fakulta; postoje; prevence; student; učitel; výchova ke zdraví; výuka; znalosti
Keywords in English survey; Faculty of Education; attitudes; prevention; student; teacher; Health Education; teaching; knowledge
Tags International impact
Changed by Changed by: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Changed: 31/8/2009 16:10.
Abstract
This contribution gives a brief outline of inception, development and integration of independent Health Education field of study into the teaching in Faculty of Education, Masaryk University, Brno, as well as opinions on it. The contribution presents a view of university teachers, students and pedagogues teaching in schools on rightfulness of separation of Health Education field of study. This field permeates through many scientific disciplines (e.g. biology, chemistry, physics), it is also related to physical education and media education. Regardless, it is a separate field of study with its own content and didactics. Teachers engaged in Health Education have to be properly prepared for this responsible work in faculties of education. University teachers should dispose of not only perfect multidisciplinable knowledge, but also should have mastered didactics to address students of either full-time or combined study mode.
Abstract (in Czech)
Příspěvek stručně mapuje vznik, vývoj a začlenění samostatného oboru Výchova ke zdraví do výuky na Pedagogické fakultě MU Brno. a názory na něj. Je zde prezentován pohled vysokoškolských učitelů, studentů a pedagogů z praxe na oprávněnost samostatnosti oboru . Výchova ke zdraví. Tento obor prostupuje mnoha vědními disciplínami (např. biologií, chemií, fyzikou), dotýká se tělesné a mediální výchovy. Přesto však se jedná o zcela samostatný obor s vlastní obsahovou náplní a didaktikou. Učitelé, kteří se mu budou věnovat, musejí být na tento zodpovědný úkol náležitě připravováni na pedagogických fakultách. Vysokoškolští pedagogové by měli disponovat nejen dobrými multidisciplinárními znalostmi, ale být též mistry didaktiky, aby dokázali oslovit jak posluchače prezenční, tak i kombinované formy studia.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 6/5/2024 17:48