NEUSAR, Věra and Aleš NEUSAR. Rozhovor s dítětem jako svědkem: zaměřeno na sexuálně zneužívané dítě od 3 - 12 let (Interviewing children as witnesses: focused on sexually abused children aged 3 - 12 years of age). In Psychologie v bezpečnostních sborech. Praha: Oddělení psychologie OPE MVČR & Nakladatelství Themis, 2009, p. 57-72, 15 pp. Psychologie v bezpečnostních sborech. ISBN 978-80-7312060-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rozhovor s dítětem jako svědkem: zaměřeno na sexuálně zneužívané dítě od 3 - 12 let
Name in Czech Rozhovor s dítětem jako svědkem: zaměřeno na sexuálně zneužívané dítě od 3 - 12 let
Name (in English) Interviewing children as witnesses: focused on sexually abused children aged 3 - 12 years of age
Authors NEUSAR, Věra (203 Czech Republic) and Aleš NEUSAR (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Praha, Psychologie v bezpečnostních sborech, p. 57-72, 15 pp. Psychologie v bezpečnostních sborech, 2009.
Publisher Oddělení psychologie OPE MVČR & Nakladatelství Themis
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/09:00036568
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 978-80-7312060-3
Keywords (in Czech) interview; child; witness; sexual abuse
Keywords in English rozhovor; dítě; svědek; sexuální zneužití
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Aleš Neusar, učo 195480. Changed: 10/9/2009 09:47.
Abstract
Rozhovor s dětmi jako svědky je výrazně ovlivněn znalostí vývojových charakteristik dětí, dětskou motivací i komunikačními dovednostmi tazatele. Děti mají tendenci vynechávat informace o sexu a některé popírají, že byly součástí sexuálního aktu, i když existují důkazy, že zneužívání proběhlo. Jestliže ale o sexuálním zneužití vypovídají, obvykle bývají přesné a někdy dokonce znají více detailů, než dospělí. Vývojové charakteristiky, kterým se tento článek věnuje, jsou vývoj jazyka a porozumění, dětská paměť, sugestibilita, porozumění pravdě a lži a falešná obvinění. Článek nabízí několik doporučení pro tazatele, jak vést vývojově přiměřené interview a zvýšit přesnost dětských výpovědí.
Abstract (in English)
Interviewing children as witnesses is heavily influenced by the knowledge of developmental characteristics of children, childrens motivation, and by the interviewers communication skills. Children tend to omit sexual information, and some children deny being part of sexual acts, even when there is evidence that abuse did in fact occur. However, when children do tell about sexual abuse, they tend to be accurate and may sometimes know even more details than adults. The developmental features discussed in this paper are language development and comprehension, childrens memory, suggestibility, understanding differences between truth and lies and false allegation. This paper offers some recommendations for interviewers how to make the interview developmentally adequate and how to improve the accuracy of childrens reports.
Links
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 1/5/2024 14:35