ŠUBRTOVÁ, Milena. Specializované edice literatury pro děti a mládež zohledňující potřeby dyslektických žáků (Specialized editions of children and youth literature tailored to needs of dyslexic pupils). In VÍTKOVÁ, Marie and Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Students. 1st ed. Brno: MU, 2009, 157 pp. ISBN 978-80-7315-188-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Specializované edice literatury pro děti a mládež zohledňující potřeby dyslektických žáků
Name in Czech Specializované edice literatury pro děti a mládež zohledňující potřeby dyslektických žáků
Name (in English) Specialized editions of children and youth literature tailored to needs of dyslexic pupils
Authors ŠUBRTOVÁ, Milena (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Brno, Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Students. 157 pp. 2009.
Publisher MU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/09:00036681
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-188-1
Keywords (in Czech) dyslektičtí čtenáři; specializovaná beletristická edice, požadavky na adaptaci textů, názory učitelů
Keywords in English dyslexic readers; specialized fiction editions; requirements form adaptation of texts; teachers opinions
Changed by Changed by: doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D., učo 2019. Changed: 21/2/2010 15:30.
Abstract
Příspěvek vychází ze specifik čtenářského vývoje žáků s dyslexií a zabývá se otázkami specializovaných edic literatury pro děti a mládež. Stav v České republice je konfrontován se zkušenostmi ze zahraničního knižního trhu, na němž ediční řady koncipované pro potřeby handicapovaných žáků či žáků s poruchami učení mají své místo. Požadavky na specializovanou edici se odvíjejí mimo jiné od průzkumu prováděného v českých školách mezi učiteli.
Abstract (in English)
The paper draws on particularities of the reading development of dyslexic pupils dealing with specialized editions of the literture for children and youth. The situation in the Czech Republic is conmpared with foreign books markets where edition series tailored to the needs of pupils with disabilities or pupils with learning difficulties are firmly established. Requirements form specialized edition are based, among others, on a research conducted among teachers in Czech schools.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 20/7/2024 21:23